Wet van de plaatjes

tismooi, tiswaar, maar bijna onoverkomelijk zwaar: een boek maken. Daar moet ik op mijn hoge leeftijd achter komen. De Hugo de Vries-bio ziet er prachtig uit, al zeg ik het zelf, maar wat een gedoe over de plaatjes. Ik ben een letterboer. Plaatjes kunnen best, maar moeten functioneel zijn, vind ik. Nu zit ik met het synbio(symbio?)-boek, over synthetische biologie. Dat moet allemaal nog veel mooier worden. Omdat er meer plaatjes van zijn, maar ook omdat synbio voor een simpele ziel (zijn we niet allen simpele zielen op velerlei terrein?) toch nog knap ingewikkeld is en er dus veel is uit te leggen. Dan helpen plaatjes. En zonder mooie plaatjes is ook zo... Ten lange leste toch aangestoken door de beeldreligie? Mmm, kind van zijn tijd (met enige vertraging...).

Makkelijker kunnen
we het niet maken

Je bent een braaf burger en zzp-er (zufferd zonder personeel) en vult dus je belastingformulier netjes elektronisch in. Ja, bij de Belastingdienst weten ze ook dat er zoiets als Apple bestaat en dat dat ding een eigen besturingssysteem heeft. Je haalt dus het Mac-belastingformulier binnen en probeert het te openen. Dat kan niet op deze computer... Wat krijgen we nou? Belastingdienst gebeld. Ging eigenlijk verbazingwekkend gemakkelijk (ik had me er vast op ingesteld dat ik uren aan de telefoon zou moeten hangen). Ja meneer, de Belastingdienst ondersteunt Mac OS 10.4 niet meer. Waarom dat dan? Tsja. De dienst haalt het toch ook niet in zijn hoofd het formulier niet toegankelijk voor XP-ers te maken? Tsja, dat ligt aan de makers van de software. De makers van de software, wat krijgen we nou? Wie is de klant? Later bleek me dat de makers van de protuur zelf bij de belasting zitten. En, stomme kloot die ik ben, heb voor een zacht prijsje (maar nog altijd te veel) 10.5 aangeschaft... Dom, natuuurlijk. Ik had toch gewoon het formulier op het belastingkantoor kunnen komen invullen. Had ik vast nog wel koffie gekregen. Je maakt toch wat mee als Zufferd Zonder Personeel.

Obama is net Bush,
maar dan zwarter

Al voor Obama president van de VS werd, is hij in Europa - en vooral in Nederland - heilig verklaard. Onlangs kreeg hij de Nobelprijs voor de vrede. Waarvoor, mag Joost weten, Barack in ieder geval niet. Hij had nog net niet besloten meer soldaten naar Afganistan te sturen. Mooie vredesheld.
Heel Europa stond op zijn achterste benen toen Bush weigerde het Tokio-protocol te ratificeren. Nota bene met een kwart van het wereldtotaal de grootste kooldioxidespuger van de wereld met zo'n 300 miljoen inwoners (op een wereldbevolking van, bijna 7 miljard zielen), weigerde hij iets te doen aan die buitensporige kooldioxide-uitstoot. Met onze Barack zou dat allemaal anders gaan. Ik heb het niet gezien in Kopenhagen. De VS en China spanden samen om een maar zo vaag mogelijk slotakkoord te bereiken. Een hele vooruitgang vergeleken met Bush. Misschien speelt de heilige Barack een buitengemeen listig spel dat ik niet vermag te doorzien, ik wil het niet helemaal uitsluiten, maar ik vrees dat Obama gewoon een wat vriendelijker en slimmer uitgave van Bush is met wat meer oog voor de sociale aspecten van de samenleving. Of misschien moeten we constateren dat de president van de VS aanzienlijk minder speelruimte heeft dan hij denkt of zo'n positie suggereert. Zoals gezegd: Obama is voor zijn presidentschap zo de hemel in geprezen dat hij alleen maar kan tegenvallen.

Het is bewezen: economie geen wetenschap

"Misschien komt dat doordat economie net zo min een wetenschap is als sociale psychologie van ziekte en gezondheid". Commentaar van Max Pam op de uitspraak van de Groninger adjunct-hoogleraar Arie Dijkstra, hoogleraar sociale psychologie van ziekte en gezondheid, over het einde van de wetenschap in de Volkskrant van 19 maart 2009.

Amerika wordt derdewereldland

Amerikanen zien zich graag als betere wereldburgers met de beste democratie ter wereld en een gezonde aversie tegen overheidsbemoeienis. Dat beeld kreeg met de jongste kredietcrisis een heftige knauw, maar gelukkig is het publieke geheugen kort, erg kort. Amerika is ook een rijk land dat vele miljarden spendeert aan 'defensie' en dat missies verzendt naar de maan om te kijken of er misschien water is. Maar Amerika is ook het land waar bijna de helft van de kinderen in zijn jeugd wel eens voedselhulp krijgt, een kwart gedurende vijf of meer jaren, zo blijkt uit een onderzoek van de Cornell-universiteit (Ithaca, New York). Voor zwarte kinderen en kinderen uit eenoudergezinnen ligt dat cijfer op 90%, voor zwarte kinderen uit eenoudergezinnen zelfs op 97%. Dat is schokkend. Volgens onderzoeker Thomas Hirschl, hoogleraar ontwikkelingssociologie, zijn mensen die afhankelijk zijn van voedselhulp ook ongezonder. Dat kost, zo staat in het Cornell-rapport te lezen, de staat nog eens $ 22 miljard dollar per jaar aan extra zorgkosten. Obama heeft nog een hoop werk te doen.


Eurlings knoeit ook een end weg

Verkeersminister Camiel Eurlings is niet over zijn eerste ezelssteen gestruikeld. De minister die de milieuwetgeving even buiten spel zet met een, overigens door de Kamer goedgekeurde, noodwet om maar zo snel mogelijk meer asfalt te kunnen neerkwakken, heeft nu weer het ideetje gelanceerd om ook 17-jarigen al aan het rijden te krijgen. Onder begeleiding: dat wel. Zo zouden jongeren verantwoordelijk leren rijden. Wat een onzin. Je zou ook 18-jarigen eerste begeleid kunnen laten rijden, maar hoe verkoop je dat? De Friezen zijn er meteen in gesprongen: mogen wij vast beginnen (hebben kennelijk niks beters te doen)?
Zou de excellentie wel bedacht hebben dat als ook 17-jarigen achter het stuur mogen kruipen, hij dan nog meer asfalt moet 'uitrollen' om die verdomde knelpunten in ons armetierige wegennet te kunnen oplossen? Zalig zij de simpelen van geest, want zij zullen het rijk der hemelen bekomen. Of zit het vileiner in elkaar en is het plannetje van onze vrolijke Limburger alleen bedoeld om al dat via de noodwet neergeplempte asfalt ook daadwerkelijk met auto's bedekt te krijgen? Ja, want het is krisis en die gaat gepaard met steil dalende autoverkopen. Dat moet voor een minister van asfalt een angstig vooruitzicht zijn.


Koolhaas is een knoeier

Het was nog niet eens in gebruik genomen en nu al afgefikt, het hotel naar ontwerp van de Wereldberoemde Bouwmeester Remco Koolhaas. Het gebouw is niet helemaal tot de grond toe afgebrand, meldde de Volkskrant woensdag 11 februari troostend. Tjonge, wat een mazzel. Het 159 m hoge gebouw is een onderdeel van het door Koolhaas ontwerpen complex waar de Chinese staatsomroep zal worden gehuisvest. De 'onderbroek', het megalomane hoofdgebouw van het complex is niet beschadigd. Nog een gelukje.
Prettig idee dat dat zooitje dat onze Beroemde Bouwmeester heeft laten neerzetten zo rap in de fik vliegt (vuurwerk zou de oorzaak zijn geweest). Vliegtuigje er op met wat tankjes benzine en hop daar staat Koolhaas' meesterwerk in lichterlaaie. Ik wil niet stoken, maar zo'n gedachte gaat je dan toch door je hoofd. Tikje vervelend is dat in dat gebouw vele duizenden mensen moeten gaan werken.
Benieuwd wat de Beroemde Bouwmeester daar op gaat zeggen. Waarschijnlijk iets in de trant van: "Dat zo'n gebouw brandt is niets opmerkelijks, wél dat niet het hele complex is afgebrand." Dat zijn slechts practicaliteiten voor de Grote Bouwmeester, net zoals het eeuwige lekken van zijn meesterproef, de Kunsthal in Rotterdam. Dan denk ik: beter lek dan brandgevaarlijk, maar het is natuurlijk geen van beide in orde. Koolhaas is een knoeier en het opmerkelijke is dat iedereen die man zijn gang laat gaan. Heeft een goeie babbel. Dat helpt. Wordt vervolgd (Koolhaas niet, vrees ik).


Zaagsel in de Kamer

Ik ben niet zo iemand die vindt dat Kamerleden zakkenvullers zijn, die er maar een slag naar slaan of ze ervan verdenkt uitgerangeerde onderwijzers en hangplekouderen te zijn, die nu voor hun gehang aardig betaald worden. Maar veel soeps is het nu ook weer niet. Ik ga het nou niet hebben over dat domme gedoe met de energiebedrijven (straks zullen we ons nog wel de haren uit het hoofd trekken) het mallotige geprivatiseer in de zorg (daar moet nodig een tumortje worden weggehaald), maar over een vertegenwoordigend lichaam dat zijn eigen regels ondergraaft of althans: wetten aanneemt die eerder aangenomen wetten aanvreten.
Zoals onlangs weer. Ministers van verkeer willen wegen bouwen. Dat hoort er bij. En wegen bouwen is een traag proces. Veel trager dan het vierjaarlijkse ritme van de Kamerverversing. Nu weten we natuurlijk allemaal dat een van de prangendste problemen die ons land teistert (gelukkige natie) het fileprobleem is. Maar steeds staan er weer wetten in de weg en praktische bezwaren van burgers. Daar gaan we wat aan doen, zegt de huidige verkeersminister, en hij stelde een noodwet op die de procedure van aanleg moest versnellen. Doet U maar, zegt de Kamer. Hoe komt het dat dat kan, vraag je je dan af. Door de hand te lichten met andere regeltjes, die door de Kamer eerder zijn goedgekeurd (weliswaar afkomstig uit Brussel, maar toch). Fijnstofgrens? Gaan we soepel mee om, moeten we niet moeilijk over doen. Hoe een volksvertegenwoordiging meehelpt de wet te ondermijnen.Maar ja, er zijn natuurlijk prioriteiten.
En o ja. Brabant gaat fiks wat geld overhouden aan de verkoop van Essent. Gaan we gauw wegen van aanleggen, zeggen die gezellige Brabantse provinciebestuurders. Asfalteren dat land, dan zijn we van alle problemen af.

Vragen (verwacht geen antwoord):

Is kernenergie nu ineens een groene technologie geworden? En waarom is De Ingenieur (het blad) zo voor kernenergie?
***
Die Obama zal het nog moeilijk krijgen. Is het niet lastig vooraf al heilig verklaard te worden?
Nu even verder is de voorlopige conclusie: hij heeft het moeilijk en is geen heilige. ***
De sigaret ligt bijna op zijn reet. Wordt het niet tijd dat de auto het loodje legt?

Wind in zijn hoofd

Je gelooft je eigen ogen niet. Het schijnt toch echt waar te zijn. De Flevolandse gedeputeerde Harrij Dijksma heeft voorgesteld het fietspad tussen Amsterdam en Almere te overdekken en te voorzien van een windinstallatie, zodat fietsers altijd wind in de rug hebben, zo meldt het dagblad Stentor van 19 november. Hoe had de hoogedele Dijksma dat gedacht? Als de wind naar Amsterdam blaast, dan wordt het voor fietsers die toevallig de andere kant op moeten behoorlijk ploeteren. Of krijgen we ook gescheiden rijsluizen? Vinden fietsers dat wel leuk dagelijks in een lange tunnel naar Amsterdam te moeten peddelen? En hoe zit het trouwens met het energieverbuik? Volgens Dijksma is fietsen gezond, maar dit plan klinkt toch behoorlijk ziek. Dat verveelt zich kennelijk, daar in het provinciehuis van Flevoland.
Tikje meer realiteitszin heeft Dijksma's idee oplaadpunten voor elektrische fietsen langs de ploeterweg tussen Amsterdam en Almere te zetten. Alhoewel? Ik weet niet hoe lang het opladen van fietsaccu's kost, maar dat is vast niet in een paar minuten gebeurd. Zie je die elektrofietsers al een half uur lang elektronen tanken? Laat dat soort plannetjes toch aan ex-ruimtevaarder prof.W.Ockels over...
Bron: De Stentor

Wordt automobilist nu de junk?

>De roker is in Nederland effectief uit de openbare ruimte verdreven. De volhouder wordt gezien als verslaafde die maar niet met die verderflijke gewoonte kan breken. Hoe de rokende medemens in een jaar of twintig van stoere levensgenieter is verworden tot zielig hoopje mens.
Nu is de automobilist aan de beurt. Nog is het heel stoer als je een fiks jaarsalaris in een dom voertuig steekt, maar die glorie zal mettertijd verbleken. Auto's zijn dodelijk, vreten de openbare ruimte aan en zijn schadelijk voor het milieu (is natuurlijk ook openbare ruimte). Bovendien is automobiliteit schadelijk voor de volksgezondheid. Ik heb het dan niet alleen over de vele tijdelijke en blijvende gehandicapten die het autoverkeer veroorzaakt, maar ook over de snelgroeiende zwaarlijvigheid die haar oorzaak vindt in auto-immobiliteit. Maar er blijkt nog meer gevaar voor de volksgezondheid aan automobilisme te kleven. Barry Dellinger van de staatsuniversiteit van Louisiana heeft uitgevonden dat fijn stof verantwoordelijk is voor het onstaan van longkanker. Fijn stof, dat vooral afkomstig is van wegverkeer, gedraagt zich als een soort transportmiddel voor vrije radicalen, zo bleek Dellinger uit onderzoek. Die vrije radicalen zijn de boosdoeners en die zijn, onder meer, te vinden in uitlaatgassen van auto's. Normaalgesproken zouden die vrije radicalen in de lucht in een ommezien ontleed zijn, maar 'gezeten' op de eveneens uitgestoten fijnstofdeeltjes kunnen ze het zelfs dagen uithouden. Doordat die deeltjes zo klein zijn, zijn ze alomtegenwoordig. Gevolg: longkanker; ook bij mensen die nog nooit gerookt hebben.
Dat lijkt me een extra krachtig argument om drastisch paal en perk te stellen aan het gebruik van automobielen. Ik verwacht van meneer Klink dat hij binnenkort een actieprogramma opzet dat is bedoeld het autoverbruik binnen tien jaar uit Nederland -en bij uitbreiding uit de EU - te verdrijven. Wie tegen die tijd dan nog heimwee heeft naar het autorijke verleden is gewoon een junk. De antirookcampagne is ons in dezen het voorbeeld.
Bron: wissenschaft.de

Nederland rekent (niet) af met Rusland

Het ongelijke duel Schneider/Arsjavin  Als je de cijfers mag geloven is Rusland geen partij voor Nederland in de kwartfinale. Dit tenminste volgens een persbericht van de Rijksuniversiteit Groningen dat zich baseert op de wedstrijdanalyses van ORTEC/Team Support Systems uit Groningen. "Het aantal wedstrijden per team waarmee het onderzoek is uitgevoerd is laag, maar ondanks dat zijn er duidelijke verschillen gevonden", aldus Wouter Frencken van het Interfacultair centrum voor Bewegingswetenschappen. "Nederland scoort gemiddeld over de drie poulewedstrijden een 7 en dat is aanzienlijk hoger dan Rusland, dat gemiddeld een 6,3 scoort. Vooral in de tweede helft is Nederland sterker. Dit verschil wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de 'schoten op doel' van Nederland effectiever zijn dan die van de Russen. Nederland scoort 1 goal per 5,4 schoten, Rusland 1 per 12,3. Daarnaast leiden meer acties van Rusland tot balverlies: 16% tegen 12% voor Nederland", aldus het persbericht van vrijdag 20 juni.
Nederland verloor kansloos. Het is misschien beter dat de wetenschap zich niet aan voorspellingen waagt, zeker niet als het om voetballen gaat.

Eurlings' sprookjes

Minister Eurlings is er uit. Als we nou hier en daar wat extra asfalt leggen, dan zijn we van het fileprobleem af. VNO-NVW-voorzitter Wientjes vond het al eerder opgelegd pandoer: "Als er meer mensen in Nederland komen, dan bouw je toch ook meer huizen?", vroeg hij zich retorisch af in een opiniestuk in De Volkskrant van 27 augustus. Van Wientjes kun je dat verwachten, want de VNO-NCW-voorzitter heb ik nog nooit op origineel idee kunnen betrappen. Maar ook milieudino Wouter van Dieren, die zo langzamerhand dezelfde kant op lijkt te gaan als James Gaia Lovelock, stelde in NRC Handelsblad dat we niet zo moeilijk moeten doen over die paar vierkante kilometer asfalt.
Je zou toch zeggen dat het zo langzamerhand wel bewezen is dat meer asfalt geen files oplost, maar het geloof in het onmogelijke blijkt moeilijk uitroeibaar. Dat is één.

Een ander punt is of wij, als samenleving, steeds maar verspillend gedrag moeten blijven faciliteren. De gemiddelde bezetting van auto's ligt ergens in de buurt van 1,2 personen. Uitgaand van een capaciteit van vier personen per auto, betekent dat tweederde van de vervoerscapaciteit onbenut over de weg crosst (of stilstaat). Kijk, daar zitten de mogelijkheden: voer per 1 januari 2008 het rekeningrijden in en belast dan de 'lege' passagierskilometers. Natuurlijk krijgen we dan 'werkstudenten' die de lege stoelen zullen opvullen, maar er zullen nooit genoeg werkstudenten zijn om al die lege autostoelen te vullen. Zo vangen we twee vliegen in één klap: een efficiënter gebruik van ons dure asfalt en we kunnen meteen het beurzenstelsel afschaffen.
Maar zo sprankelend is onze minister van verkeer & waterstaat niet: meer asfalt, is het aloude v&w-credo.
De minister had waarschijnlijk nog de champagne in zijn hoofd toen hij een paar weken later het proefballonnetje opliet om de rijbewijsleeftijd te verlagen tot 17 jaar in plaats van te verhogen tot 25 jaar. Domme man, die Eurlings.

Dat lult maar

Gottogot, bijna geen krant heeft het gemist: Vrouwen praten niet meer dan mannen. Wie had dat gedacht? En op basis van welk gedegen onderzoek is dit wereldnieuws geworden? Op basis van een onderzoekje onder een paar honderd Amerikaanse en Mexicaanse studentjes die een paar dagen een mikrofoontje opgeplakt kregen. En dan tellen maar, zo lees ik in de Volkskrant. Jan Blokker zou in zijn nopjes zijn geweest met zoveel onbenul (voor de jongere lezertjes: dat was ooit een columnist van de Volkskrant die in de jaren '70 en ook later graag menswetenschappelijk onderzoek belachelijk maakte). Het 'keurmerk' komt natuurlijk van het geweldige blad Science dat dat artikel publiceerde; journalisten zijn nog immer behept met een groot autoriteitenontzag. Volgens mij kan je uit zo'n onderzoekje, met veel slagen om de arm, hooguit concluderen dat er weinig verschil tussen de seksen is in praatzucht bij Amerikaanse en Mexicaanse studenten.
Hou me te goede, ik heb het artikel in Science zelf niet gelezen en het is heel goed mogelijk dat de zaken daar heel wat genuanceerder worden voorgesteld dan in de kranten (en daarmee meteen ook een stuk minder nieuwswaardig zijn). Mijn verbazing geldt vooral de alomtegenwoordigheid van dat bericht op de nieuwspagina's. Komkommertijd? Nu al? Of is dit het bewijs dat de kranten steeds vaker faits divers oppompen tot nieuws in een wanhopige en tot mislukken gedoemde poging de weglopende lezer tegen te houden? Wie het weet mag het zeggen.

Discussie VWN-stek

(Uit: Salpeter (VWN))

gitaartje

reageer

Gebroken gitaartje

Het gebroken gitaartje

Ongemakkelijke waarheid

Al Gore preekt de groene revolutieNee, ik ga niet weer keutelen over het broeikaseffect. Althans, niet direct. Het gaat me meer om de Kampioen van het Ongemak: Al Gore. Ik heb het niet bestudeerd (dat doe ik weinig), maar ik heb het idee dat de laatste jaren steeds meer politieke ex-kopstukken na het ambt idealistisch zijn geworden. Lubbers is een fraai voorbeeld en Sint Dries (van A.) het stugste. Zo ook good-ol'-Al. Natuurlijk zat ie niet precies recht achter de knoppen, maar hij kwam toch dicht in de buurt (Clinton is gewoon zichzelf gebleven en verdient daar vele malen meer mee dan ie ooit als president heeft verdiend).
Al stapt tegenwoordig rond met zijn ongemak en haalt en passant onze eigen Jan-Peter over de streep. Mooi hoor, maar hoe groen is Al zelf? Je kunt dan wel roepen dat dat niks aan de boodschap af doet ("Heeft U wel eens een richtingaanwijzer gezien die de weg zelf was?") , maar het wordt zo wel erg makkelijk schieten. Al verbruikte met zijn vrouw, zo bleek onlangs, in hun 20-kamerstulpje het vorig jaar 221 000 kWh; zo'n twintig keer meer dan het gemiddelde.
Pfoeh, denk je dan en vervolgens: het gemiddelde? Ik ben eens op mijn eigen jaarafrekening gaan kijken, want dat leek me wat aan de hoge kant. Ik kom zelf niet verder dan 1734 kWh en dat vind ik eigenlijk al aan de hoge kant. Het echte probleem is , meneer Gore, dat wij westerlingen veel en veel te veel energie verbruiken/verspillen, met de Amerikanen daar nog eens hoog bovenuit torenend. Dat is de ongemakkelijke waarheid. Daar helpt geen 'groene' energie tegen.

Discussie VWN-stek

(Uit: Salpeter (VWN))


Een Zwitserse studente vond de klachten over het gebrekkige Engels van docenten aan de UT terecht, maar meende tevens dat het beeld van de UT wel enige nuancering verdient. "Het niveau van internationalisering hier is amazing. Zeker als je dat vergelijkt met landen als Zwitserland of Frankrijk. Daar geven ze er helemaal niets om."
(UT-nieuws, 15 februari 2007)


Schijtbakken

Automobilisme is de sublimatie van de ik-zucht. De waanzin die tot norm geworden is. Over allerlei maatregeltjes zijn de EU-ministers het gauw eens. Of komt de commissie wel met een ideetje. Rechte bananen, steigers voor glazenwassers, een maximum aan fijn stof of dat fijne plan om buitenwerkers te verbieden hun lichaam aan de zon bloot te stellen (of eigenlijk hun werkgever te verplichten de werkers beschermende kleding te laten dragen), het komt er of het wordt tenminste ter sprake gebracht. Maar maatregelen om de autowaanzin in te perken liggen gevoelig. Daar brandt men zich zowel in Brussel als in Den Haag zijn vingers niet zo gauw aan. Of eigenlijk erger nog: na Nederland moet ook Europa geasfalteerd worden. Een simpele en doeltreffende maatregel om, voor een beginnetje, die asobakken te verbieden doet het bruin door de politieke broekjes drentelen. Schijtbakken zijn het.

Opereren helpt vaak niet

Chirurgische ingrepen helpen vaak niet, zo staat in het septembernummer van bild der wissenschaft te lezen. Terwijl bij klinische proeven met nieuwe medicijnen heel gewoon is dat een controlegroep een nepmiddel krijgt is een soortgelijke aanpak onder de snijmeesters ernstig verdacht. Toch worden zo hier en daar proeven doorgevoerd waarbij patiÎnten wel en niet worden geopereerd. Er wordt altijd gesneden om de patiënt het idee te geven daadwerkelijk geopereerd te zijn. Opmerkelijkeuitkomst is dat het vaak niet uitmaakt voor de patië of er echt of nep is geopereerd. Bij een Zweeds nderzoek bij prostaatkankerpatiënten overleden zeven jaar na de ingreep evenveel mannen in de geopereerde groep als in de niet geopereerde groep. 80% van de geopereerde mannen klaagde over mpotentie en bijna de helft over incontinentie. Volgens de onderzoekers betekent dat niet dat er niet meer geopereerd moet worden, maar dat de patië dienen te weten wat de alternatieven zijn.

Belleugens

Via de telefoon wordt het meest gelogen. Dat heeft de Amerikaanse onderzoeker Jeff Hancock van de Cornell-universiteit in Ithaca, New York, uitgevogeld. Het meest betrouwbaar was de communicatie via e-post en sms. Ergens tussenin hangt de gesproken communicatie. 14% van de e-berichten bevatten leugens, sms-jes 21%, het 'lijfelijke' gesprek 27% en het telefoongesprek 37%. Het zwakke van het onderzoek van Hancock is dat de onderzochte groep uit slechts 30 proefpersonen (studenten) bestond en dat de proefpersonen zelf moesten opbiechten wanneer ze logen.
(bron: New Scientist 11-2-04)


Champagne

"Eurlings drinkt champagne op 'historische' oplossing files", kopt De Volkskrant op 15 oktober 2007.

Mijn naam is Koolhaas (naar boven)

Rem Koolhaas is de laatste tijd nogal in het nieuws: een overzichtstentoonstelling in de eigen Kunsthal, artikelen in NRC en Volkskrant en één in de VPRO-gids. In de tv-bode van de vrije geluiden wordt Koolhaas 's werelds invloedrijkste architect genoemd.Rems glorie uit VPRO-gids Hoe komt die man aan die roem? Een paar jaar terug zag ik op tv een documentaire over de alledaagse werkelijkheid die onze beroemde Koolhaas ons bezorgt. Koolhaas lijkt, tegenwoordig zeker, vooral de man van de megalomane ideeën. Dat zijn hersenvruchten ook nog bewoonbaar of anderszins bruikbaar moeten zijn lijkt hem koud aan zijn kont te roesten. Ik herinner me uit die documentaire dat de bewoners van een door Koolhaas ontworpen flatgebouw niet bijster lovend waren over het werk van de grote meester. Het bouwwerk roestte, bij kromme wijze van spreken, al op de tekentafel. Er werd ondeugdelijk materiaal toegepast en die geinige onderdoorgangetjes kon je na het invallen van de duisternis maar beter niet betreden.
Pas nog klaagde de directeur van de Kunsthal dat het ding nog steeds van alle kanten lekt en de aannemer van de Nederlandse ambassade in Berlijn noemde het ontwerp van Koolhaas onbouwbaar (om het toch te bouwen moesten er enkele slordige miljoenen bij).
In NRC en Volkskrant geen onvertogen woord over de goeroe. Wel veel gebabbel over een futuristisch knutselwerk dat de grote Koolhaas voor de Chinese staats-tv mag bouwen. Gewaagd, massaal en geinig, maar mijn inschatting is dat dat bouwwerk nog vóór de Olympische Spelen in Peking in 2008 in elkaar stort; geholpen door corruptie en onkunde. Het zal de Grote Bouwmeester niet deren, vrees ik. Praktikaliteiten. De mensen moeten niet zo zeuren.