Google bindt strijd aan met reclameblokkeerders

Google gaat iets ondernemen tegen reclameblokkeerders zoals AdBloc. Extensies die als doel hebben reclameuitingen te blokkeren zullen in de toekomst alleen nog maar beschikbaar zijn voor de betaalde versie van Googles webrauzer Chrome (Enterprise). Simpele oplossing is om Chrome niet meer te gebruiken. Er zijn prima alternatieven.
Oktober jl. kondigde Google aan het extensiesysteem van zijn webprogramma Chrome te verbeteren. Die verbetering zou leiden tot een betere bescherming van de privésfeer en van de webveiligheid van de gebruikers. In januari ontdekten extensieontwikkelaars dat de ‘verbeteringen’ ook gevolgen zullen hebben voor de reclameblokkeerders.
De ontwikkelaars kunnen hun blokkerende progjes nog wel kwijt via een systeem dat declarativeNetRequest is gedoopt, maar dat werkt anders dan het oude webRequest.
Dat is niet alleen minder effectief, maar werkt ook met een maximum omvang (30 000 regels). EasyList, een lijst die momenteel door onder meer AdBlock wordt gebruikt, omvat 75 000 regels, om even een idee te geven. Google zegt er over te denken dat aantal van 30 000 te verhogen, zonder verdere aan te geven hoe en wanneer.

Hebzucht

Raymond Hill, ontwikkelaar van de extensie uBlock Origin, beschuldigde Google ervan louter uit te zijn op een nog grotere winst. Volgens hem zijn deze extensies de meest gebruikte in willekeurig welk webprogramma. “Voor Google is de strategie altijd geweest een balans te vinden tussen het verwerven van zoveel mogelijk gebruikers en de schade door inhoudblokkeerders zo klein mogelijk te houden.”
Er is natuurlijk een simpele manier om aan die ‘eigenwijsheid’ van Google te ontkomen: gooi Chrome aan de kant. Zelf gebruik ik al jaren Safari en Firefox, maar je hebt natuurlijk ook nog Edge van MicroSoft, Opera en het peipjonge Brave, het webprogramma dat je betaalt voor je webreizen.

Bron: Futura-Sciences

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.