Zelfbewegende taxi zou goed zijn voor het milieu

TaxiLaat ik een ding vooropstellen: automobiliteit is slecht voor het miilieu en voor het klimaat. Als ik op basis van, andermans, onderzoeksresultaten beweer dat de zelfbewegende taxi (robottaxi) goed voor het milieu en het klimaat is, dan bedoel ik: minder slecht. Je voortbewegen op eigen kracht verdient verreweg de voorkeur. Maar goed. Onderzoekers van het Amerikaanse Lawrence Berkeley-lab denken dat bestuurderloze taxi’s een aanzienlijke besparing van vele tientallen procentpunten op de CO2-uitstoot zouden betekenen, laat staan als alle auto’s zelfsbewegers zouden zijn…
Het zit er aan te komen, de zelfbeweger (eigenlijk betekent automobiel al zelfbeweger, maar deze beweegt echt zelf) al zal het verzet enorm zijn, vooral van de jongeren. Jeffery Greenblatt en Samveg Saxena van  het Lawrence Berkeley-lab wilden weten welke gevolgen de komst van de zelfbeweger voor de economie en het milieu hebben. Ze ontwikkelden een rekenmodel en bekeken aan de hand daavan de, verwachte, situatie in 2030. De overgang van de conventionele taxi naar elektrische, zelfbewegende voertuigen, zou de uitstoot van gassen van taxi’s met 87 tot 94% terugdringen, denken ze. Vergeleken bij hybride taxi’s (elektrisch/brandstofmotor) zou dat nog altijd 63 tot 82% zijn. Naast de voor het milieu minder belastende eigenschappen van E-voertuigen, is daarbij vooral de grootte een belangrijke reductiefactor. Afhankelijk van het aantal te vervoeren passagiers komt een zelfbewegende taxi-op-maat langs. Volgens Greenblatt gaat het bij taxiritten vaak om een persoon. Daar komt bij dat zelfbewegers dichter bij elkaar kunnen rijden en daarbij gebruik kunnen maken van de zuigstroom van de voorganger. Daarbij gaat het tweetal er kennelijk van uit dat er in 2030 veel zelfbewegers rondrijden. Waarom de onderzoekers alleen naar taxi’s hebben gekeken is mij niet helemaal duidelijk.
Bij een jaargemiddelde van 20 000 km, een Amerikaanse jaargemiddelde, zouden ouderwetse auto’s nog goedkoper zijn dan de elektrische. Bij afstanden tussen 65 000 en 112 000 km, normaal voor Amerikaanse taxi’s, is de E-taxi goedkoper. De grootste besparing in economische zin bij de zelfbewegende taxi’s is natuurlijk de chauffeur. De onderzoekers durfden zich niet te wagen aan de voorspelling of die zelfbewegende taxi er wel komt. Wat zouden al die nieuwkomers in de VS moeten gaan doen als ze geen taxichauffeur meer kunnen worden?

Bron: bdw

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.