De PA-nieuwsdienst wordt bevolkt door robots

Tim Dawson van de Britse journalistenbond

Tim Dawson van de Britse journalistenbond

Het lijkt er op of de journalist zijn langste tijd heeft gehad. De robot neemt het over. De Britse persdienst Press Association heeft van Google ruim zeven (euro)ton gekregen om met behulp van kunstmatige intelligentie maandelijks zo’n 30 000 lokale verhalen te produceren, in samenwerking met Urbs Media.
PA produceert nieuws voor Britse en Ierse media. Het geld komt van een project van Google (DNI), dat gericht is op vernieuwing van de Europese digitale journalistiek. Mede met dat geld wordt Radar ingericht: Reporters&Data&Robots.
Volgens PA-hoofdredacteur Peter Clifton betekent dat niet dat de journalist van vlees en bloed overbodig is geworden in het zoeken en schrijven van nieuwsverhalen. “Ervaren journalisten zijn vitaal voor dit proces, maar Radar maakt het mogelijk de hoeveelheid lokale berichten aanzienlijk te vergroten. Dat was met mensen niet mogelijk geweest. Dit is een fantastische stap vooruit voor PA.”
Radar maakt zelf grafica, films en foto’s die bij het verhaal horen. Het geld van Google zal ook gebruikt worden om de klanten te helpen hun weg te vinden in de nieuwe nieuwsstroom. Het is de bedoeling dat de digitale journalist begin volgend jaar gaat beginnen, als PA zijn honderdvijftigste verjaardag viert.

Geen Luddieten

Tim Dawson van de Britse journalistenbond zegt dat zijn organisatie niet bestaat uit Luddieten, mensen die tegen technische vooruitgang zijn. Hij wil echter wel kwijt dat te weinig investeringen in journalisten en journalistiek een groot probleem vormen voor alle media in het Verenigd Koninkrijk. Een brand zoals die laatst in Londen heeft volgens hem eens te meer de noodzaak van goede journalistiek aangetoond.

“Ongetwijfeld kunnen computers en algoritmes helpen feiten op te duikelen. ” Dat zou menselijke journalisten meer tijd geven om hun verhalen te maken. “Er is te weinig bona fide journalistiek. Die gaat een robot ons niet brengen.” Dawson is bang dat ki voor de commerciële bazen van de nieuwsmedia een argument zullen zijn om nog meer journalisten te lozen. Daar zou Dawson wel eens gelijk in kunnen hebben.

Bron: the Guardian

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.