Zelfrijdende auto zou in de VS honderduizenden doden schelen

verkeersdoden

In Nederland vallen jaarlijks meer dan 600 doden door het verkeer en geen haan die daar om kraait (afb: SWOV)

Dit is natuurlijk een heel cynisch verhaal. Het autodom is vrijwel overal ter wereld de dominantie vervoersmodus, maar dat is niet alleen slecht voor de gezondheid, het milieu en leefomgeving, maar ook bijzonder dodelijk. Elk jaar sterven er in Nederland als gevolg van dat autodom honderden mensen  (629 in 2016), wereldwijd honderdduizenden. Wij doen met zijn allen alsof dat de gewoonste zaak van de wereld is, maar als in een land een kind sterft omdat het niet is ingeënt tegen kinderverlamming is de wereld te klein. Nu komt de Amerikaanse onderzoeksorganisatie Rand met het verhaal dat zelfrijdende auto’s honderdduizenden levens redden, verloren levens die we altijd negeren en dan praat ik  nog niet eens over al die honderdduizenden (miljoenen?) die door het autodom  in een rolstoel terechtkomen. Weg met de auto, ook de elektrische.
Als die zelfbewegers (in het Grieks automobilos oid) maar 10% beter zijn dan de gemiddelde Amerikaanse bestuurder dan zou dat de komende 15 jaar duizenden doden schelen en over dertig jaar misschien honderdduizenden. Waarom zouden we wachten tot die zelfbewegers 75 of 90% beter zijn dan de gemiddelde Amerikaanse automobilist, vraagt de Rand Corporation zich af.
De berekeningen van Rand baseren hun uitspraken op schattingen van ongelukken en honderden verschillende aannemelijke toekosmtscenario’s en veiligheidsvoorzieningen nodig voor de introductie van de zelfrijdende auto. “Ons onderzoek geeft aan dat het al verstandig is om autonome voertuigen op de weg toe te laten als ze maar iets veiliger zijn dan auto’s met een menselijke bestuurder”, zegt Nidhi Kalra medeverantwoordelijk voor het Rand-onderzoek. “Als we wachten tot die voertuigen bijna perfect zijn dan zullen er nog nodeloos duizenden doden vallen door menselijke fouten. Het volmaakte is de vijand van het goede.”

Allerlei organisaties en autofabrikanten zijn in de weer met zelfbewegers, maar hoe goed moeten ze zijn om op de openbare weg te worden toegelaten. De autorobot dankt zijn reputatie deels aan het gemak dat die biedt en voor een deel de, in principe, grotere veiligheid. Veel verkeersongevallen zijn het gevolg van menselijke fouten: dronken achter het stuur, even afgeleid, moe, zo’n 90%.

Botsingen

De onderzoekers beseffen dat ook als zelfbewegers veiliger zijn dan menselijke bestuurders die botsingen zullen veroorzaken. Ze zijn ook gevoelig voor de weersomstandigheden, ingewikkelde verkeerssituaties en cyberaanvallen. “Dat zou maatschappelijk niet aanvaardbaar worden geacht, aangezien mensen minder tolerant zijn voor fouten door machines dan door mensen”, zegt medeonderzoeker David Groves, “maar we kunnen ook accepteren dat die fouten maken hoewel minder dan menselijke bestuurders. Daardoor zijn ontwikkelaars in staat om de techniek sneller te verbeteren en veiliger te maken.”

Kalra hoopt dat het rapport beleidsmakers en publiek beter de voor- en nadelen van een vroege introductie doet inzien. Dan is het natuurlijk wel van belang hoe riskant een bepaald ontwerp is en waaneer dat op de maatschappij mag worden losgelaten. Ik zou zeggen: weg met dat autodom ga fietsen of neem het ov. Autodom is duur, ongezond (in allerlei opzichten) en vreet onze kostbare schaarse ruimte. In de VS vielen er in 2015 35 000 verkeersdoden en 2,4 miljoen al of niet zwaargewonden. In 2016 was het dodental gestegen naar ruim 40 000.

Bron: EurekAlert

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *