Is E-vliegtuig de toekomst voor de luchtvaart?

elektrisch vliegtuig e_genius

De e-Genius van de universiteit van Stuttgart boven de Alpen (afb: univ.v,Stuttgart)

Terwijl het ene elektrische vliegtuig, het zonnevliegtuig Solar Impulse 2, een wekenlange vlucht rond de wereld maakt, trekt het andere, de e-Genius van de universiteit van Stuttgart, de Alpen over. Toegegeven, de 320 km van Stuttgart naar Calcinate del Pesce bij het meer van Varese in Noord-Italië is heel wat minder indrukwekkend dan wat de Solar Impulse 2 presteert, maar het zou toch maar de eerste keer zijn dat een E-vliegtuig de Alpen overvliegt op een (maximale) hoogte van 4000 m. De heenreis duurde ongeveer twee uur.

Volgens de universiteit verstookte het vliegtuig alles bij elkaar 83 kWu, wat het equivalent zou zijn van 9,2 l benzine.  De twee piloten zouden voor € 21 uit en thuis zijn geweest. De e-Genius werd voor het eerst in mei 2011 getest. Belangrijk doel van het onderzoek is nieuwe brandstofbesparende aandrijftechnieken en vliegeigenschappen te testen. Het onderzoek wordt betaald door vliegtuigfabrikante Airbus, die onlangs heeft aangekondigd honderd elektrovliegtuigen te gaan bouwen (de E-Fan). Op verschillende plaatsen in de wereld wordt gewerkt aan elektrovliegtuigen. Het eerste belangrijke doel is de actieradius te vergroten. Om misverstanden te voorkomen: de meeste e-vliegtuigen vliegen op accu’s en niet, zoals de Solar Impulse 2, op zonne-energie. Juist die zonnecellen bieden elektrische vliegtuigen uitzicht op langere vluchten. De zonnevlieger heeft in vijf dagen en nachten een afstand van 8300 km afgelegd (naar Hawaii).

Bron: der Spiegel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.