Verdrijft keramische versnelling fiets de ketting en derailleur?

Keramische asoverbrenging fiets ipv ketting en derailleuur

De DivEn-overbrenging in beeld (afb: CeramicSpeed)

De Ronde van Frankrijk is losgebarsten en al die prachtige fietsen van de renners hebben een ketting en een derailleur (‘ontspoorder’). Nu schijnt er een bedrijf te zijn dat die aandrijving wil vervanging door een koolstof overbrengingsas en keramische lagers. Daarmee zou door lagere wrijving het omzettingsrendement van spierkracht in bewegingsenergie aanzienlijk verbeteren.

Het systeem, DrivEn (YouTubefilmpje) gedoopt, is afkomstig van de Amerikaanse fabrikant CeramicSpeed.  Voorlopig gaat het nog maar om een concept. De lagering zit aan de uiteinden van de overbrengingsas. Op het achterwiel zit dan een soort pignon (zie afb.). CeramicSpeed stelt dat die overbrenging een energetisch rendement heeft van 99%. De wrijving zou de helft lager zijn bij de Dura-Ace-versnelling van Shimano. Dat zou momenteel de gouden standaard zijn op dit terrein. Dat komt doordat het aantal wrijvingspunten in de overbrenging is verlaagd van acht bij derailleursysteem met ketting naar vier bij DivEn.

Asaandrijving voor een fietsbestaat al langer, maar daarbij zouden konischee lagers worden gebruikt die veel wrijving opleveren, zo is het verhaal. Daardoor is dat systeem nooit doorgedrongen. Vooralsnog zal er nog aan de overbrenging/versnelling gesleuteld moeten worden want het schakelen schijnt nog niet optimaal te zijn. Het idee is om een motortje in de as te installeren om voor en achter te schakelen. Wordt wellicht vervolgd.

Bron: Futura-Sciences

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.