Hoe z(u)in(n)ig is een elektrische auto? Een opinie

E-auto uit 1916

Een e-auto uit 1916 (afb: energiefeiten.nl)

De naweeën van het sjoemelverhaal met dieselauto’s zijn nog steeds ‘voelbaar’. Elektriek, dat is de oplossing van het milieuprobleem dat auto heet, maar de grote vraag is wat ons dat oplevert. Elektrische auto’s zijn ook auto’s, nemen onevenredig veel ruimte in beslag (gemiddelde bezetting 1,4) en je hebt al gauw zo’n 1000 kg nodig om die 1,4 personen te vervoeren. Laten we het houden op 100 kg aan personen. Wat echter het grote verschil tussen brandstof- en e-auto’s is, is de accu. Een elektrische auto moet al gauw enkele honderden kilo’s accu’s meeslepen en het is ook geen wonder dat het energetisch rendement van e-auto’s niet bijster hoog is.  Hoe zinnig en/of zuinig is een elektrische auto?De westerse wereld is helemaal ingesteld op de auto. Dat onding (zeg ik ;as) wordt door velen gezien als eerste levensbehoefte, maar is, wat mij betreft, een plaag voor de mensheid. Het neemt veel ruimte in,  is niet bepaald bevorderlijk voor de volksgezondheid, kost veel materiaal en gebruikt de energie voor een belangrijk deel om zichzelf te vervoeren.
Dat geldt zowel voor de brandstof- als voor de elektrische auto, maar bij de elektrische auto komt daar nog eens de ballast van de accu bij (zo’n 400 tot 700 kg extra) en die accu’s groeien ook niet aan de bomen.

De bewering is steeds dat elektrische auto’s schoon zijn, maar daar kan je natuurlijk heel wat kanttekeningen bij maken. Op de eerste plaats moet die auto gemaakt worden. Dat kost materiaal en energie en de productie gaat gepaard met milieuvervuiling/-kosten. Rijden kost ook energie, waarbij ik wil aantekenen dat het te vervoeren pakketje (die 1,4 mens) bijna verwaarloosbaar is vergeleken bij het gewicht van de auto en de accu’s. De stek energiefeiten.nl, waar ik de meeste van de hier gebruikte gegevens vandaan haal, komt op, in brandstoftermen, 1l per 18 of 19 km.
Belangrijk voor de beoordeling is waar die ‘schone’ energie vandaan komt? Van de krachtcentrale. In Nederland zijn de meeste centrales fossiel gestookt, dus zo schoon is die elektrische auto niet eens. Het is natuurlijk waar dat je de vervuiling bij e centrale makkelijker zou kunnen afvangen dan bij al die losse vuilproducenten (=brandstofauto’s), maar dat zijn dan wel milieukosten die ten laste van de e-auto komen.
En dan hebben we nog een capaciteitsprobleem. Misschien doe ik er nog wel eens een gooi naar, maar voorlopig kan ik me nog alleen maar afvragen wat het voor het stroomnet zou betekenen als, we houden het klein, Nederland elektrisch zou gaan rijden (en verwarmen, maar dat is weer een ander verhaal).

Klimaatakkoord

Ik heb hier wel eens vaker beweerd dat de doelstellingen voor het klimaatakkoord die eind 2015 zijn in Parijs afgesproken makkelijk te halen zijn: schaf de auto af (dus ook geen elektrische) en schrap het vlees van ons menu. Daar zal je geen politicus warm voor krijgen. In Nederland moet de overheid er door burgers op gewezen worden dat zij zich aan haar eigen verplichtingen houdt. Ik moet het nog zien dat die immer sjoemelende overheid nu eindelijk de handen uit de mouwen steekt.
Afijn, dat is dan weer het grotere probleem. Hier wilde ik het hebben over de (on)zin van e-auto’s. Mij lijken e-auto’s, zeker als de stroom fossiel wordt opgewekt, nog slechter dan brandstofauto’s. Niet doen dus.

Ik houd nog even een slag om de arm voor e-auto’s die op brandstofcellen rijden. Voor zover ik begrepen heb sjouwen die niet zo’n gigantische hoop onmisbare ballast mee, maar ook dat zijn natuurlijk auto’s met alle nadelen die auto’s hebben. Technisch gezien zijn auto’s volslagen mislukte producten, die velen beschouwen als, ik zei het al, eerste levensbehoefte. Welk een wonderlijk schepsel is de mens toch (en ik ben er ook een, vrees ik).

as

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.