Maak van kooldioxide gewoon diesel, zegt Audi

De Duitse wetenschapsminister Wanka gooit de ecodiesel in de tank van haar dienstauto (foto: Audi)

De Duitse wetenschapsminister Johanna Wanka gooit de eerste ecodiesel in de tank van haar dienstauto (foto: Audi)

De Duitse wetenschapsminister Johanna Wanka heeft samen met Reiner Mangold, ecoproduct-ontwikkelaar bij autofabrikant Audi de eerste vijf liter ecodiesel in de tank van de dienstwagen van de bewindsvrouw gegoten. Een Audi, uiteraard. Het bedrijf sunfire, waar Audi mee samenwerkt, produceert nu al een paar weken in een proeffabriek in Dresden wat zogeheten ‘blauwe olie’ (‘blue crude’), waaruit de ecodiesel wordt gedestilleerd. De olie wordt gemaakt uitgaande van water en kooldioxide. Mangold gelooft dat een klimaatneutrale auto mogelijk is.
Minister Wanka was enthousiast: “Als het ons lukt CO2 op grote schaal als grondstof in te zetten, dan leveren we een grote bijdrage aan de bescherming van het klimaat”, zou ze na het ‘vol’gieten van haar tank hebben gezegd. Het bedrijf sunfire is verantwoordelijk voor de proeffabriek en de technologie. De energie die voor het proces nodig is komt uit duurzame bron. De grondstoffen zijn water en kooldioxide. Het kooldioxide komt van een biogasinstallatie en uit de atmosfeer. Voor dat laatste heeft het bedrijf Climeworks uit Zürich een eigen technologie ontwikkeld.
Voor het proces wordt het water eerst via elektrolyse gesplitst in waterstof en zuurstof. Dat gebeurt bij dit proces bij een hoge temperatuur (800°C). Door de warmte elders in te zetten zou deze techniek efficiënter zijn dan de normale techniek. Ik ga er hier maar even van uit dat het om een thermolyse gaat (ontleding oiv hoge temperatuur) en niet om elektrolyse (ontleding oiv elektrische stroom), zoals Audi zegt. Vervolgens wordt het kooldioxide in contact gebracht met waterstof, waardoor er koolmonoxide ontstaat. Dat monoxide reageert met waterstof via de aloude Fischer-Tropsch-reactie (van 1920) en levert uiteindelijk de blauwe olie op.
Het rendement over het hele proces (van stroom naar brandstof) zou 70% zijn. Als dat waar is, dan is dat knap. Dan kunnen de Arabieren en de Russen wel op het dak gaan zitten met hun aardolie en -gas, maar ik moet het nog zien. De ecodiesel is, uiteraard, vrij van allerlei bijstoffen die aardolie met zich meebrengt zoals zwavel en aromaten. Labtests zouden hebben uitgewezen dat de ecodiesel prima is te gebruiken als brandstof. Het Duitse ministerie van Onderwijs en Onderzoek subsidieert het project, dat in mei 2012 is begonnen. In juli 2013 werd begonnen met de bouw van de proefinstallatie in Dresden die in november werd afgerond. De komende maanden zal de installatie meer dan 3000 liter Audi-ecodiesel produceren. Per maand, neem ik aan, anders wordt het wel erg zielig.

Bron: de Morgen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.