Puberbrein weet niet wat wel belangrijk is en wat niet

lamlendige puber met frites op de bankPubers mogen dan misschien wel weten hoe belangrijk een eindexamen voor ze is, maar dat zet ze niet aan tot nijver studeren. Dat zou kunnen komen doordat het puberbrein slecht beoordeelt wat er op het spel staat. Het is een beetje een chaos in die zich ontwikkelende hersens. Volwassenen daarentegen zij over het algemeen goed in staat uit te maken of een situatiger worden ze hun taken beter uitvoeren. 

Catherine Insel van de Harvard-universiteit en haar medeonderzoekers vroeger adolescenten in de leeftijd van 13 tot 20 jaar een spel te spelen terwijl ze in een fMRI-apparaat lagen. In sommige rondes van het spelletje konden ze bij een goede reactie 20 ct verdienen, terwijl een onjuiste reactie ze 10 ct kostte. In andere rondes stond er meer op het spel (een dollar tegen vijftig cent voor een verkeerde reactie/antwoord).
Het bleek dat de oudere proefpersonen beter scoorden in de ‘duurdere’ rondes, de pubers niet. Voor hen was er geen verschil. Het bleek ook dat hoe ouder de deelnemers waren hoe beter ze presteerden. Insel: “Opmerkelijk is dat het vermogen om beter te presteren als er meer op het spel staat verbetert tijdens de adolsescentie.”
Dat vermogen bleek samen te hangen met de ontwikkeling van de hersens; vooral in het zogeheten corticostriatale netwerk. Dit systeem verbindt gebieden in de hersens die met beloningen te maken hebben met die welke ons gedrag sturen. Dat systeem ontwikkelt zich op zijn minst tot je 25ste. Hoe beter ontwikkeld dat hersendeel was, hoe beter de prestaties bij hogere winsten en verliezen.

Gevaarlijk gedrag

Dat zou ook verklaren waarom pubers zo achteloos zijn bij gevaarlijk gedrag, stelt Kathrin Cohen Kadosh van de universiteit van Surrey (Eng). Pubers rijden vaak gevaarlijk, bijvoorbeeld, vooral als ze met vrienden zijn.
Volgens Stefano Palminteri van de École Normale Supérieure in Parijs zouden scholen adolescenten (maar in ieder geval pubers) anders moeten beoordelen. “Het onderzoek suggereert dat het niet zo’n goed idee is de schoolprestatie door een eindexamen te laten bepalen (is in Nederland ook niet zo; as). Het zou beter zijn kleinere examentjes te laten doen door het jaar heen.”

Bron: New Scientist

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.