Noren willen zeilvrachtschip bouwen

Het windschip

Het windschip van Terje Laden

De Noorse uitvinder Terje Lade wil een vrachtschip bouwen, dat grotendeels wordt aangedreven door wind. Dat soort plannen zijn de laatste jaren vaker gemaakt en ik geloof niet dat die ook werkelijk zijn verwezenlijkt. De meeste van die moderne zeilschepen, althans ontwerpen voor, hebben echter net als de ouderwetse een soort zeilen. De opzet van de Noren is anders. Het schip zelf is het zeil en een computer moet de optimale route voor het zeilschip berekenen. Het zeilschip zou 60% minder energie gebruiken dan een vergelijkbare vrachtboot met (volledige) machineaandrijving.
De scheepvaart is verantwoordelijk voor 3% van de mondiale kooldiozideuitstoot, zo’n 1 miljard ton. Dat is het dubbele van de CO2-emissie van het vliegverkeer. Schepen gebruiken immense hoeveelheden brandstoffen. Een middelgroot containerschip zit al gauw op 300 ton per etmaal. Voor reders is zo’n zeilschip dus ook om logistieke en ladingtechnische redenen interessant. Brandstof neemt kostbare laadruimte in en een schip is tijd kwijt aan het bunkeren van brandstof.
Zoals gezegd zijn de meeste ontwerpen voor moderne zeilschepen voorzien van zeilen, die op het dek gemonteerd worden. Dat kost laadruimte. Lade volgt met zijn bedrijf Lade AS zoals gezegd een andere route: de bootzeilboot. Lades ontwerp zou een boot met een laadvermogen van 7000 auto’s moeten opleveren (een vreemde lading gezien de doelstelling van het ontwerp de kooldioxideuitstoot te verminderen), formaat normaal vrachtschip. Op het schip is een ‘hulpaandrijving’ voorzien, maar het meeste werk moet toch door de wind worden opgebracht.
Om zoveel mogelijk rendement uit het zeilvermogen van het schip te halen, zal de computer een belangrijke plaats aan boord krijgen. Die moet, aan de hand van weerberichten en doel, de optimale route berekenen. Dat kan natuurlijk de snelste route zijn, maar ook de zuinigste. Het schip zou een kruissnelheid van 18 knopen krijgen (35 km/uur). Dat schijnt voor de huidige zeescheepvaart een vrij normale snelheid te zijn. Bij proeven met een model in een windtunnel werd een snelheid van 14 knopen gehaald. De uitvinder hoopt dat zijn zeilschip in 2018 van stapel zal lopen. Er moet nog wel een reder of andere financier worden gevonden die geld over heeft voor een prototype. Daarmee zou, onder meer, de belangrijke vraag moeten worden beantwoord hoe hoog uit zee torenende bootzeilboot zich in ruw weer zal houden.

Bron: der Spiegel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.