“Stop de titelinflatie aan de universiteiten”

Veel regeringen hebben de afgelopen decennia de hevige wens uitgesproken onze gemeenschappen hoogopgeleid te maken. Daar is dan ook heftig aan gewerkt. Dat is niet gebeurt door meer mensen een hogere opleiding te geven, maar door de namen van de opleidingen te vervangen en aanduidingen als lager te verwijderen en door het verlagen van de normen. Zo werden de hogescholen in Engeland universiteiten genoemd en is er in Nederland geen opleiding meer met de aanduiding ‘lager’.  Peter Main, oud-hoogleraar en schrijver van Assessment in University Physics Education, vindt dat we iets moeten doen aan de titelinflatie aan de universiteiten. Hij heeft het over natuurkunde, maar ik denk dat dat fenomeen speelt bij de hele universitaire opleiding en niet alleen in het Verenigd Koninkrijk.
In 2011 kreeg in het VK 51% van de afstudeerders een hoog eindcijfer, 16% zelfs het hoogste, stelt Main. Zeven jaar later waren die cijfers achtereenvolgens 79% en 29%. Dat riekt naar manipulatie, stelt de ex-hoogleraar van het King’s College in Londen. Universiteiten streven naar een hoge plaats in de lijst van beste universiteiten en werkgevers willen alleen de beste afstudeerders hebben. Studenten zullen niet klagen als ze hoge cijfers krijgen.
Main gelooft niet dat de studenten veel slimmer geworden zijn. Hij denkt ook niet dat de onderwijsmethodes er zo sterk op vooruit gegaan zijn.
Hij geeft toe dat er ook geen objectieve normering bestaat. Ook helpt externe beoordeling niet, zoals in Ierland en het VK voor natuurkunde in handen is van het instituut voor natuurkunde. Volgens Main is het toetsen van de kennis meestal een kwestie van dingen uit je hoofd leren en dat is voor iedereen met een niet al te slecht geheugen goed te doen.

Veranderen

Er zal iets moeten veranderen, vindt Main. We moeten niet langer doen als er soort keiharde muntsoort is die cijfers heet. Universiteiten zouden cijfers moeten geven in afhankelijkheid van de doelen die ze zeggen na te streven. Dan gaat het niet meer om het behalen van een titel, maar om een opleiding, denkt Main.
Dat is mooi gezegd (vind as), maar hoe breng je dat in de praktijk?

Bron: Physics World

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.