Vlaanderen schrikt van kennistoets OESO

Pascal Smet

Vlaams onderwijsminister Pascal Smet (SP.A): We moeten inzetten op ICT. (foto: Belga)


Het onlangs uitgebrachte PIAAC-rapport over de lees- en rekenvaardigheden en probleemoplossend vermogen van de bewoners van 22 rijke (=OESO) landen heeft in Nederland enige tot enige euforie geleid. Ondanks het jarenlange gepruts in het Nederlandse onderwijs blijken ‘we’ goed te scoren. Een derde plaats, zoiets. Vlaanderen is heel wat minder opgetogen. Het landsdeel blijkt in de studie over de vaardigheden en het oplossend vermogen van zijn inwoners matig te scoren op het vlak van problemen oplossen in technologierijke omgevingen. “Deze studie onderstreept het belang van competentiegericht onderwijs”, reageert Vlaams minister van onderwijs Pascal Smet van de SP.A.

De studie van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) heeft de essentiële vaardigheden voor een volwaardige deelname aan de samenleving in kaart proberen te brengen, zoals het omgaan met teksten en cijfers, lees- en rekenvaardigheden en het gebruik van ICT. Met lezen en schrijven zit het nog wel snor, concludeert De Standaard, maar de resultaten wat betreft problemen oplossen in technologierijke omgevingen zijn verontrustend: 19 pct heeft een laag probleemoplossend vermogen. De probleemgroep is aanzienlijk groter dan gemiddeld. Smet: “Het is wel verontrustend omdat probleemoplossend denken en ICT heel toekomstgerichte vaardigheden zijn.” Volgens hem hangt dat samen met opleidingsniveau en migratie (nou ja, zeg;as). Hij wil dat het hele onderwijs doordesemd wordt met ICT. Of daar je oplossend vermogen van zal toenemen is maar zeer de vraag.

Vlaanderen doet het in ieder geval beter dan Engeland en Noord-Ierland. Daar blijken jongeren (16 – 24 jaar) even vaardig/handig in lezen en rekenen als de oudere Engelsen (55 – 65 jaar) ; met Noorwegen het enige OESO-land dat die afwijking vertoont. Labour en de conservatieven rollen al over straat hoe dat komt, want bij zo’n uitkomst denk je toch aan slecht onderwijs. Het kan natuurlijk zijn dat de Engelsen steeds dommer worden, maar laten we mogelijkheid even uitsluiten.

Bronnen: De Standaard, the Guardian