Prijs op het eeuwige leven gezet

verouderingHet Californische bedrijf Palo Alto Investors heeft een prijs op het eeuwige leven gezet. Het bedrijf looft een halfmiljoen dollar (bijna vier euroton) uit aan de onderzoeksgroep die er in slaagt het aanpassingsvermogen het homeostatisch vermogen) van ouderen op een jeugdig niveau te brengen. Nog eens een halfmiljoen naar de onderzoeksgroep die de leeftijd van proefdieren met 50% kan verlengen.

Joon Yun van het bedrijf denkt dat onderzoekers zat ideeën hebben om het leven gezond te verlengen. “We proberen dat proces te versnellen.” Het uiteindelijke doel is het eeuwige leven, maar Yun begint bescheiden. Als toetssteen voor het aanpassingsvermogen wordt de variabiliteit in hartslag genomen. Die gaat met de jaren achteruit. Voor de tweede groep wordt een referentiezoogdier genomen, waarvan het ‘merk’ niet openbaar wordt gemaakt. Bij verouderingsonderzoek gaat het vaak om ratten, muizen en andere zoogdieren.
Elf groepen hebben zich al aangemeld voor deelname. Onderzoekers met een slim idee kunnen tot juni volgend jaar bij het bedrijf terecht. Als ze meedoen moeten ze wel een soort toegang betalen (duizend dollar of meer). De homeostatische uitdaging loopt tot juni 2016, de 50%+-wedstrijd tot september 2018. De groepen krijgen geen financiële ondersteuning, wel enige begeleiding. Sommige verouderingsonderzoekers zijn skeptisch. Vooral de bemeten tijd voor het levensverlengingsonderzoek is nogal krap bemeten. Arlan Richardson van de universiteit van Oklahoma stelt dat zo’n experiment bij muizen al gauw 3,5 jaar duurt. Dat resultaat moet ook nog eens bevestigd worden, bij voorkeur door een ander lab. “Eerlijk gezegd zal deze prijs weinig invloed hebben op het verouderingsonderzoek.” Dan praten we nog maar niet over de onderzoekers die onlangs tot de conclusie kwamen dat eeuwig leven een eeuwige illusie zal blijven…

Bron: Science

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.