Waterstoftank voor brandstofcelauto’s ontploft

Ontplofte waterstoftank

De ontplofte gasinstallatie nabij Sandvika (afb: Dagbladet)

Er zijn nogal wat mensen die waterstof als (secundaire) energiebron zien, maar waterstof zelf is natuurlijke een linke want licht ontplofbare stof en dat blijft een groot probleem. Nabij Oslo is een waterstoftank ontploft, waardoor de levering van dat gas in heel Noorwegen in het gedrang kwam. Waterstof wordt, onder meer, gebruikt in E-auto’s die rijden op brandstofcellen. Toyota en Hyandai verkopen vooralsnog geen brandstofcelvoertuigen meer in Noorwegen. Overigens zijn brandstofcellen niet gebonden aan waterstofgas.
Door een tot nu toe onopgehelderde oorzaak is de tankinstallatie nabij Sanvika in vlammen opgegaan. Daarbij zouden twee mensen gewond zijn geraakt. Volgens de eigenaar van de installatie, het bedrijf Nel Hydrogen, zouden de verwondingen meevallen. Het bedrijf legt zich toe op de productie van waterstof met behulp van hernieuwbare energie.
Het geval deed zich maandagavond voor. Nel Hydrogen sloot alle leverpunten voor waterstof in Noorwegen en in Denemarken. Alvorens die weer in gebruik genomen zullen worden zal eerst duidelijk moeten worden wat de oorzaak van de ontploffing is geweest. Toyota stelde brandstofcelautobezitters (uiteraard merk Toyota) een leenauto ter beschikking.
Het ontplofte tankstation heeft een productiecapaciteit om ongeveer 50 auto’s per dag met waterstof te vullen. Het was het eerste station van zijn soort toen het in november 2016 werd geopend, met een nieuwe generatie krachtiger compressoren en koelinstallaties dan op dat moment in de markt gebruikt werden. Het hele station heeft een oppervlakte van tien m2.

Nieuwe tegenslag

Voor het gebruik van waterstof als reĆ«el alternatief is dit bericht een nieuwe tegenvaller, zeker in Noorwegen. Daar worden veel E-auto’s gekocht, duizenden per maand, waarvan maar zo’n 170 brandstofcelauto’s zijn (alles bij elkaar). Het aantal waterstoftankplaatsen is de laatste tijd in Noorwegen zelfs teruggelopen.
Ook wereldwijd heeft de brandstofceltechniek in auto’s te kampen met tegenslag. Er wordt nog steeds aan brandstofcellen gesleuteld, maar de technologie verbetert maar mondjesmaat.
E-accu’s met auto’s zijn veel gunstiger geprijsd en bovendien is het veel makkelijker je auto op te laden dan om waterstof te tanken, waarbij je afhankelijk bent van een tankstationinfrastructuur. Begin deze week maakte Toyota, een van de weinige autofabrikanten die zich intensief met brandstofceltechniek bezighoudt, bekend zich meer op accu-auto’s te richten. Overigens is de brandstofceltechnologie niet alleen geschikt voor mobiel gebruik, maar zeker ook voor stationaire (stilstaande) toepassingen.

Bron: der Spiegel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.