Eindelijk: fabrikant betaalt mee om afval op te ruimen

afval op straatDie kop klopt van geen kant. Een: het is nog niet zo ver, Twee: het verhaal gaat over Duitsland. Al jaren propageer ik (op mijn bescheiden wijze) fabrikanten die afval meeleveren met hun producten daarvoor aan te slaan. Sterker nog: ik zou willen dat Coca-Cola moet dokken voor elk blikje cola dat op straat of (erger nog) in de natuur wordt gevonden. Dat wordt de nekslag voor eenmalige verpakking (dunkt me). Zo ver gaat het voorstel van de Duitse milieuminister Svenja Schulze niet, Zij wil fabrikanten van muurvoerverpakkingen, van weggooibekers, van sigaretten e.d, laten dokken. “Dat is niet alleen een milieukwestie, maar ook gerechtigheid.”, zei de bewindsvrouw van sociaal-democratische huize.Het is eigenlijk te dol voor woorden dat in steden constant moet worden geveegd, terwijl die tegenwoordig vergeven is van de afvalbakken. Niet zo lang geleden wordt het vuil bij mij in de buurt niet meer opgehaald, maar moet dat worden gedeponeerd in afvalbakken (gesorteerd, want we zijn milieubewust). Het is echt onvoorstelbaar wat voor een zwijnenzooi sommige mensen daarbij maken. Ik moet iets kwijt, kwak het er maar neer. Wie die troep moet opruimen zal mij een zorg wezen, maar ik in ieder geval niet…
Dat er asocialen zijn die bereid zijn hun eigen omgeving te vervuilen is helaas een gegeven, maar dit voorbeeld illustreert ook in wat voor een bezopen maatschappij we leven waar we vrijwel nog alleen producten kunnen kopen die door één maar veel vaker door meer lagen verpakkingsmateriaal worden omhuld. De Nederlandse regering heeft samen met grootgrutters als Albert Heijn het statiegeldsysteem nagenoeg om zeep geholpen met de hierboven gemelde zwijnenzooi (mede) tot gevolg.
Ja en de gemeentes moeten mensen inhuren en veegwagens kopen om die troep die gul op straat gedeponeerd wordt voortdurend te verwijderen, dag in dag uit (lijkt me een frustrerende baan). Dat kost geld, weggegooid geld. Schulze vindt dat de makers van die troep (helaas niet die asocialen) daarvoor medeverantwoordelijk zijn en dus over de brug moeten komen. Mooi, maar ik zou haar willen adviseren om het breder te trekken: niet alleen de fabrikanten van friteszakjes of -bakjes, maar ook de Heinekens met hun blikjes, de Coca- en Pepsi-Cola’s enzovoort.

Afspraken

Net zoals in Nederland (Nederland wordt weer schoon) maakt ook de Duitse overheid niet bindende afspraken met de branche over verpakkingsmateriaal/toekomstig afval. Heeft het geholpen? Ik vraag het me af. In Nederland en ook in Duitsland moet je tegenwoordig een paar centen betalen voor een plastic zakje. Slap gedoe. Waarom verdommen mensen het om een boodschappentas mee te nemen? Hebben ze last van boodschappentassenschaamte?

Schulze wil die plastic tasjes verbieden. Dat zal niet helpen, vrees ik, want mensen, daarbij vriendelijk geholpen door de grootgrutters die als de dood zijn voor duurzaamheid, zullen hun klanten behulpzaam zijn met papieren tasjes. Weg met wegwerp. Papier is helemaal niet milieuvriendelijk.
Eigenlijk zouden we collectief een paar weken alle verpakkingsmateriaal dat we bij winkels vandaan halen weer terug moeten brengen naar de Albert Heijns, de Mediamarkten en de Lidls (om er maar een paar te noemen…)

Bron: der Spiegel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.