Zelfbewegers zouden meer ongelukken veroorzaken

ZelfbewegersZelfbewegers, auto’s zonder bestuurder, schijnen meer ongelukken te veroorzaken dan bestuurde auto’s, zo concluderen twee vervoersdeskundigen van de universiteit van Michigan. Dat terwijl gedacht werd dat een robotauto juist veiliger zou zijn. “Elk jaar sterven in de VS 33 000 mensen in het verkeer (in Nederland 180; as)”, zegt Chris Urmson, verantwoordelijk voor de bestuurderloze auto van Google. “Daarom is de aandacht bij zelfrijdende auto’s vooral ook gericht op de mogelijkheden de ongelukken te verminderen.” Niet dus, als de conclusie van onderzoekers Brandon Schoettle en Michael Sivak kloppen. De onderzoekers bekeken de veiligheidscijfers van de zelfbewegers van Google, Delphi Automotive en Volkswagen en vergeleken die met bestuurde auto’s

Tussen 2012 en september 2015 vonden er 11 ongelukken plaats met zelfbewegers, waarvan twee met gewonden. De auto’s hadden 1,9 miljoen km gereden op de openbare weg, verreweg de meeste door die van Google. Dat zijn 5,5 ongelukken per 1 miljoen km. Het goede nieuws is dat voor geen van de ongelukken de zelfbewegers de schuldige was. Ze waren ook niet al te ernstig en er vielen geen doden te betreuren. Vervelend voor de zelfbeweger is dat bestuurde auto’s een ongelukcijfer hebben van 1,2 op de miljoen km. Daar staat tegenover dat menselijke bestuurders ongelukjes kunnen verzwijgen. De Amerikaanse verkeersautoriteiten schatten dat zelfs 24% van de ongevallen waarbij mensen gewond raken niet wordt gemeld. In Californië, waar de meeste robotkilometers zijn gemaakt, moesten de proefnemers alle incidenten melden tot aan een kapot achterlicht aan toe, maar ook als die verdoezeling wordt meegewogen, dan komen de bestuurde auto’s nog maar uit op 2,5 per 1 miljoen km.
Gereden worden door een robot zou zelfs nog gevaarlijker kunnen zijn dan de cijfers suggereren, stellen Schoettle en Sivak. “Zelfrijdende voertuigen hebben tot nu toe alleen onder in het algemeen minder veeleisende omstandigheden gereden en, bijvoorbeeld, niet in de sneeuw. Ook is het onduidelijk wat er ‘s nachts is gepresteerd.” Daar komt bij dat men in Californië veiliger schijnt te rijden dan in de meeste andere Amerikaanse staten.
De twee onderzoekers hebben niet gekeken waarom zelfbewegers zo vatbaar zijn voor ongelukken. “Je zou kunnen speculeren dat de sensoren afleidend zijn voor gewone bestuurders of dat die auto’s niet rijden zoals mensen”, zegt gedrachtswetenscahpper Anuj Pradhan van dezelfde universiteit.
Helemaal eerlijk is de vergelijking niet. Het aantal kilometer dat met zelfbewegers is gereden is zeer bescheiden en dan is de foutenmarge groot. Daar tegenover staan de hierboven genoemde makkelijke trajecten waarover de zelfbewegers zich tot nu toe hebben bewogen. Ik schat zo dat we voorlopig nog niet zijn uitgestudeerd. Zeer waarschijnlijk, en Tesla is daar al mee begonnen, zal er een overgangsperiode komen, waarbij de menselijke bestuurder de controle houdt.

Bron: New Scientist

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.