Voor zorg geen geld, wel voor asfalt

Rijnlandroute LeidenAsfaltaanhangers schijnen een aparte logica te hebben: asfalt helpt rn als dat uitgeholpen is helpt meer asfalt. In Nederland is er altijd minimaal een opperasfalteerder: de minister van verkeer (tegenwoordig infrastructuur en, godbetert, milieu). Terwijl op allerlei fronten financieel aan de rem getrokken wordt, worden er weer wat miljarden in ‘infrastructuur’ gepompt, kondigt de huidige opperasfalteerder Melanie Schultz aan. Voor een stukje weg van 14 km – een ontbrekende schakel, altijd een ontbrekende schakel – moet 800 miljoen op tafel komen.  Zuid-Holland krijgt daartoe 550 miljoen euro subsidie van het Rijk, zodat die broodnodige Rijnlandroute kan worden aangelegd.

>Schultz is bewindsvrouw voor infrastructuur, dus er komen ook wat spoortrajecten in haar plannen voor Met de eerder gemaakte afspraken erbij steekt het Rijk tot en met 2028 in totaal 82 miljard euro in wegen, spoorwegen en vaarwegen, oftewel ongeveer 6 miljard euro per jaar. Onder die reeds gemaakte afspraken zijn enkele grote projecten, zoals de verbetering van het spoor tussen Schiphol en Lelystad en de bouw van de Blankenburgtunnel tussen de A20 en de A15 bij Rotterdam.  We doen ook nog wat aan het ‘milieu’. De Roggenplaat in de Oosterschelde dreigt te verdwijnen. Lekker laten verdwijnen, zou ik zeggen. Dat kan natuurlijk niet in Nederland. Dan zouden al die lieve zeehondjes en trekvogels hun pleisterplaats kwijtraken. Natuur is mooi, vinden we, maar die moet niet te eigenzinnig worden, natuurlijk. Overigens is de kop boven dit stukje tamelijk tendentieus (en niet getoetst), maar dat moet maar even. Wanneer komen die afalteerders in Den Haag is tot de conclusie dat er genoeg asfalt in dit kleine land ligt…..?

Bron: de Volkskrant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.