Hybride auto’s wolven in schaapskleren

Fietsers en voetgangers hebben meeste last van fijnstof van auto’s

Auto’s, ik zeg het nog maar eens, zijn wanproducten die energie verspillen, kostbare ruimte opsouperen, vele slachtoffers maken en nog zo wat kwalijke aspecten. Nu wordt er net gedaan alsof elektrische auto’s ons voor een klimaatramp kunnen behoeden, maar dat is natuurlijk onzin. Die energie moet ergens vandaan komen en het blijven zware machines (al gauw zo’n 1000 kg) die door de bank worden gebruikt om één persoon van zo’n 70 tot 80 kg te vervoeren. Ook de viezere oplaadbare hybride auto’s (elektrisch plus brandstof) krijgen onterecht een groen stempel. Greenpeace, die het rapport samen uitbracht met Transport & Environment, noemt die hybride bakken zelfs wolven in schaapskleren, die 120 g CO2 per km uitstoten, bijna drie keer meer dan de officiële tests aangeven.
Oplaadbare hybride auto’s zijn voorzien van batterijen, maar ook van een brandstofmotor. Ze worden verkocht als ‘koolstofarm’ alternatief voor de brandstofauto. Er bestaan ook hybride auto’s die je niet via het stroomnet kunt opladen. Daar wordt alle energie dus door de brandstofmotor geproduceerd. Ze maken nu een paar procent van het aantal verkochte auto’s uit, maar hun populariteit groeit.

Diverse landen, waaronder het VK, overwegen op termijn brandstofauto’s en de conventionele (dus niet aan het stroomnet oplaadbare) hybride auto’s te verbieden. Die oplaadbare dus niet, in ieder geval voorlopig niet (we hebben het nu over het VK). Ze hebben een elektrisch bereik van 30 tot 60 km en zouden minder vervuilend zijn dan andere brandstofauto’s en de ouderwetse hybdriden.

Veel meer kooldioxide

Volgens een analyse van Greenpeace en Transport & Environment leveren fabrikanten valse informatie over de kooldioxideuitstoot van die auto’s bij normaal (?) rijgedrag. Dat tests worden niet in echte omstandigheden getoets maar op een circuit. Die kooldioxedeuitstoot zou 44 g/km bedragen. Volgens het rapport is dat (dus) bijna het drievoudige.
Ze baseren dat cijfer op het brandstofrendement van 20 000 van die oplaadbare hybriden in Europa. De eigenaars hielden km-stand en brandstofverbruik bij. Op basis van die gegevens berekenden de onderzoekers dat zo’n oplaadbare hybride tijdens zijn ‘leven’ zo’n 28 ton kooldioxide de atmosfeer in spuit. Een benzine- of dieselauto komt tijdens zijn dienstjaren op 39 tot 41 ton CO2. Een ouderwets hybride op 33 ton.

De cijfers voor de moderne hybride zijn dus een stuk slechter dan voorgesteld. De fabrikanten erkennen dat de labtests niet altijd de werkelijkheid weergeven, maar zeggen ook dat de twee organisaties hun conclusies baseren op een twee jaar oude proef. Transport & Environment brengt daar tegen in dat veel eigenaars hun hybriden zelden opladen (de accu’s worden dan gevuld door de brandstofmotor). Ik zou zeggen dat we het hebben over een achterhoedegevecht. Het echte probleem is de auto zelf, of die nu fossielaangedreven, elektrisch of hybride is….

Bron: BBC

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.