Journabot rukt op

Kristian Hammond (Northwestern-universiteit

Kristian Hammond van de Northwestern-universiteit: “In 2025 90%…”

Elk vak kent wel zijn ‘domme’ kanten. Voor journalisten is dat, bijvoorbeeld, het weergeven van jaarcijfers van bedrijven. Prima werk dat door een robot gedaan kan worden dacht het Amerikaanse persbureau AP. De tekstjes, zo’n 150 tot 300 woorden, worden gemaakt door een programma van het bedrijf Automated Insights.

Het persbureau gebruikt de bot vooralsnog voor saaie economische berichtjes. De journabot vergelijkt cijfers van het vorig jaar of van het vorige kwartaal met die van het huidige jaar of kwartaal en wurmt daarna wat woorden tussen de cijfers. Volgens de directeur van Associated Press, Lou Ferrara, maakt de journabot het verhaal net zo snel als een journalist van vlees en bloed, maar zal dat uiteindelijk toch een tien keer (?) hogere productie opleveren. Journabots pauzeren niet, gaan niet met vakantie en werken dag en nacht door. Nu laat AP zo’n 300 artikeltjes per maand door de robot maken. Dat moeten er aan het eind van het jaar 4400 zijn. Ferrara: “We kunnen het ons niet veroorloven kostbare tijd van journalisten te verspillen aan het herkauwen van gegevens. In heb ze nodig voor reportages.” Hij ziet de komst van de journabot niet als bedreigend voor de menselijke journalisten, maar als een herverdeling van de taken op de redactie: robots het domme werk en menselijke journalisten voor het intelligentere analyseren en onderzoeken. Tot nu toe wordt de bottekst nog nagelezen en voorzien van de ‘waarschuwing’: dit is een automatische gegenereerd artikel. Op den duur zal die controle verdwijnen, denken ze bij AP.
De journabot is ontwikkeld aan de Northwestern-universiteit in de buurt van Chicago. Onderzoeker Chris Hammond denkt dat in 2025 90% van de teksten voor het grote publiek door een journabot zullen worden geschreven. Dat zal vooral betekenen, schat hij, dat de hoeveelheid geproduceerde tekst ontzaglijk zal toenemen, vooral op het wereldwijde web. Ook kranten als New York Times (trouwadvertenties) en Los Angeles Times (berichtjes) experimenteren met journabots. De journabots van Automated Insights zou het vorig jaar 300 miljoen artikeltjes hebben geproduceerd. Dit jaar zou de teller uitkomen op 1 miljard. Tel uit je winst.

Bron: Le Monde

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.