“Zwarte vrijdag een ramp voor het milieu”

Amazon-droon

We consumeren ons kapot

Dankzeggingsdag is in oorsprong een oogstfeest. Dat feest wordt de vierde donderdag van november gevierd. In Amerika wordt die dag met kalkoen tegenwoordig gezien als de opening van het inkoopseizoen voor de feestdagen. Op een gegeven moment is de daaropvolgende vrijdag, dankzeggingsdag is een feestdag, Zwarte Vrijdag geworden, een fenomeen dat zelfs de oceaan overgewaaid is. Tegenwoordig wordt de zwarte vrijdag gevolgd door de cybermaandag. Op die dagen proberen vooral webbedrijven (of bedrijven via het web) mensen over te halen tot aankopen. Die koopwoede resulteert in een gigantische hoop afval. “Black Friday is een zwarte dag voor het milieu“, zegt Viola Wohlgenuth van de milieuorganisatie Greenpeace.

“Onze consumptie vernietigt steeds meer grondstoffen en zorgt voor aardopwarming”, zegt Wohlgemuth. “Consumenten zouden zich ervan bewust moeten zijn dat elk pakje gevolgen heeft voor het milieu.” Doordat via het web inkopen zo makkelijk is, wordt er ook makkelijker besteld.
Ook in Duitsland schijnen ze te doen aan zwarte vrijdag. Dit jaar wordt er dan naar verwachting voor 53,4 miljard euro verteerd, vier maal meer dan in 2008.
Dat levert in Duitsland een gigantische berg verpakkingsafval op. In 2016 was dat 8,1 miljoen ton, 45% van alle verpakkingsafval in Duitsland in een jaar (begrijp ik). Al die pakketjes moeten dan nog bezorgd worden, waar het klimaat ook niet van opknapt. In 2017 ging het in Duitsland om 3,4 miljard webbestellingen.
Dan hebben we het nog niet eens over de retouren gehad. Van mensen die vaak via het web bestellen stuurt een op de twee regelmatig zendingen terug. Die retourzendingen komen dan nog eens vaak op de vuilnishoop terecht. Webreus Amazon zou zo’n 30% van zijn retouren vernietigen.

Enorme verkwisting

Wohlgemuth: “Het gaat niet alleen om verkwisting van goederen, maar in elk product steekt ook arbeid, vaak uit lagelonenlanden, waar onder erbarmelijke omstandigheden geproduceerd wordt. Daarbij worden rivieren vervuild en bossen gekapt. De doorsneeconsument is zich van die enorme verkwisting niet bewust. In een enquête gaf negen van de tien ondervraagden aan nooit van de vernietiging van retouren te hebben gehoord.”
We hebben het hier over Duitsland, maar die gekte heerst vooral in de VS. Daar zullen de cijfers nog gruwelijker zijn. Overigens consumeren ook niet-Zwarte-Vrijdag-consumenten tegen de klippen op. Het probleem is overconsumptie en het wereldwijde web heeft die alleen maar makkelijker gemaakt.
En gister hoorde ik dat Apple het moeilijker maakt om zijn telefoons te repareren. Gooi maar weg en koop een nieuwe. Voor milieubewustzijn moet je niet bij Apple zijn. Zo helpen we elkaar met zijn allen naar de verdommenis, denk ik dan (zwartgallig als ik ben).

Bron: bdw

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.