Geen derde landingsbaan voor Heathrow, voorlopig

Heathrow

Heathrow (afb: WikiMedia Commons)

Het lijkt er op dat het zo langzamerhand wat wordt met dat klimaat. Het hof van beroep in het Verenigd Koninkrijk heeft de plannen van Heathrow voor een derde landingsbaan in ieder geval voorlopig in de ijskast gezet. Volgens het hof is de vergunning voor de uitvoering van de plannen illegaal. De overheid zou onvoldoende rekening gehouden hebben met de toezeggingen die zijn gedaan in verband met het klimaatakkoord van Parijs.
Dat lijkt een klap te zijn voor het uitbreidingsproject van de Engelse luchthaven in een tijd dat steeds meer mensen en organisaties zich bewust zijn van de noodzaak van klimaatmaatregelen. Het VK heeft zelf als doel gesteld in 2050 geen broeikasgassen meer uit te stoten. De huidige regeringsleider Boris Johnson is nu aan zet, waarbij het nog steeds mogelijk is dat het plan er alsnog wordt doorgedrukt. De regering zal niet in beroep gaan tegen het vonnis. Minister van vervoer Grant Shapps zei dat de regering haar doelstellingen op milieugebied ernstig neemt.
Opmerkelijk is dat Johnson zich al eerder heeft uitgesproken tegen de uitbreiding van Heathrow. Hij zei in 2015 zelfs dat hij bereid was voor de graafmachines te gaan liggen om de aanleg te voorkomen. Als hij niet van gedachten is veranderd kan Heathrow de uitbreiding op zijn buik schrijven.

Heathrow is met 80 miljoen passagiers per jaar een van de drukste luchthavens ter wereld. De aanleg van de derde landingsbaan zou 14 miljard pond (ruim 16 miljard euro) gaan kosten en zou de capaciteit van het vliegveld met 700 vluchten per dag vergroten, inclusief de daarmee gepaard gaande broeikasgasuitstoot.

Eerste

De uitspraak van het Britse hof zou de eerste in de wereld zijn die verwijst naar het Parijse klimaatakkoord. Net als het Urgenda-vonnis in Nederland zou dit vonnis wereldwijd klimaatactivisten kunnen inspireren naar de rechter te stappen. Vrijwel alle landen in de wereld hebben dat klimaatakkoord onderschreven. Volgens het hof zou dat akkoord moeten hebben meegewogen bij de vergunningverlening zoals de wet vereist en dat is niet gebeurd.

Bron: the Guardian

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.