KI wordt steeds (n de VS) vaker beoordelaar personeel

Ki in personeelsbeleid

Ki krijgt steeds meer te vertellen, ieg in de VS, over het personeelsbeleid in bedrijven (afb: Resume Builder)

Kunstmatige intelligentie wordt door nogal wat mensen gezien als geweldige vinding,  maar er kleven aan ki nogal wat nadelen. Ki zou, onder veel meer, banen overnemen van mensen, maar veel belangrijker (en gevaarlijker) is dat deze technologie steeds vaker op de stoel van de beslisser gaat zitten (met de volle medewerking van dat domme wezen dat mens genoemd wordt).
Zo zouden die praktijken op het terrein van personeelszaken steeds vaker de normale praktijk zijn geworden, waarschuwen onderzoekers die meer dan 1300 leidinggevenden in de VS over dit thema ondervroegen. Bijna tweederde (64%) zouden ki gebruiken bij beslissingen over personeel.
Een meerderheid van de ki-gebruikers gebruikt die technologie om salarisverhogingen (78%), promoties (77%), schorsingen (66%) en zelfs ontslagen (64%) te bepalen. Meer dan een op de vijf laat ki vaak definitieve beslissingen nemen zonder menselijke tussenkomst. Twee derde van de leidinggevenden die ki gebruiken om medewerkers aan te sturen, heeft geen formele ki-opleiding gevolgd. Bijna de helft van de ki-gebruikers moest beoordelen of ki hun ondergeschikten zou kunnen vervangen.
Ongeveer 65% van de managers zegt ki op het werk te gebruiken en die gebruiken bijna allemaal (94%) die technologie om beslissingen te nemen over de mensen die aan hen rapporteren.

Het meeste vertrouwen hebben de ondervraagden in, hoe kan het ook anders, het bekendste ki-systeem: ChatGPT. 53% van de leidinggevenden die ki gebruiken, noemt het hun voornaamste beslishulp. Ongeveer 29% zegt voornamelijk Microsoft Copilot te gebruiken, terwijl 16% zegt zich op Google Gemini te verlaten. Slechts 3% zegt andere ki-systemen te gebruiken.
Leidinggevenden gebruiken ki om hun teams op verschillende manieren aan te sturen. Bijna iedere gebruiker (97%) gebruikt het om opleidingsmateriaal te maken, 94% om ontwikkelingsplannen voor medewerkers op te stellen, 91% om prestaties te beoordelen en 88% om prestatieverbeteringsplannen op te stellen.
Een meerderheid gebruikt ki ook om salarisverhogingen (78%), promoties (77%) en zelfs ontslagen (64%) te bepalen. Bijna de helft zegt ki altijd of vaak te gebruiken voor verschillende van deze taken. 20% van de ki-gebruikers zegt zelfs de eindbeslissing geheel aan het ki-systeem over te laten.

Veel vertrouwen

De ki-gebruikers hebben in meerderheid (71%) vertrouwen in het vermogen van ki om eerlijke en onpartijdige beslissingen over medewerkers te nemen. Een aanzienlijk deel van de managers laat ki werken met beperkt toezicht. Meer dan 20% zegt dat ze ki altijd (5%) of vaak (16%) beslissingen laten nemen zonder menselijke hulp, terwijl nog eens 24% dat soms doet. Bijna alle leidinggevenden zeggen echter bereid te zijn in te grijpen als ze het niet eens zijn met een ki-aanbeveling.
Stacie Haller, hoofdloopbaanadviseur bij Resume Builder, initiatiefnemer van het onderzoek, zegt dat er risico’s ontstaan ​​wanneer leidinggevenden zonder de juiste opleiding op ki vertrouwen om beslissingen te nemen. “Het is wezenlijk om de ‘mensen’ niet uit het oog te verliezen in personeelsbeleid. Hoewel ki inzichten kan ondersteunen, mist het context, empathie en beoordelingsvermogen. Ki-resultaten weerspiegelen de gegevens die het systeem gebruikt en die kunnen gebrekkig, bevooroordeeld of gemanipuleerd zijn. Organisaties hebben de verantwoordelijkheid om ki ethisch te gebruiken om juridische aansprakelijkheid te voorkomen, hun cultuur te beschermen en het vertrouwen onder medewerkers te behouden.”
De meeste ondervraagden zeggen dat hun bedrijf hen aanmoedigt om ki te gebruiken in personeelsbeleid, maar volgens Haller kan ki alleen effectief zijn als die techniek zorgvuldig en verantwoord wordt gebruikt onder menselijk toezicht. Een op de vier ki-gebruikers zou al directe ondergeschikten vervangen hebben door ki.

Bron: Futura-Sciences

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.