Magneetzweeftrein over gewone rails

Magneetzweeftreintje

Het magneetzweeftreintje van IronLev op een proefbaan (afb: IronLev)

Magneetverheffing of -levitatie is wel eens voorgesteld als systeem om treinen los van rails of welke materiaal dan ook met grote snelheid voort te bewegen. Dat MagLev-idee heeft nooit veel voet aan de grond gekregen, want de infrastructuur voor zo’n ‘gewichtsloze’ magneetzweeftrein is nogal groot. Nu heeft het Italiaanse bedrijf IronLev een systeem ontwikkeld om met permanente magneten zo’n magneettrein op bestaande rails te laten rijden (vliegen?).
Magneetzweeftreinen zouden hoge snelheden kunnen bereiken en slijten haast niet (althans het onderstel). Het grote probleem waren de grote investeringen voor zo’n type vervoermiddel. IronLev lijkt de oplossing gevonden te hebben, maar de(=mijn) vraag is of dat systeem de grote snelheden kan halen die de magneettrein belooft. Nu heeft het bedrijf een proefbaantje aangelegd waar een magneettreintje van 1000 kg, afmeting auto, dat met een gangetje van 70 km/u over een baantje van 2 km voortsukkelt.

Het bedrijf stelt te werken aan een proefsysteem van 20 ton dat een snelheid van 200 km/u zou moeten halen. Dan gaan mijn(=as) vragen meer in de richting van de beschikbaarheid van permanente magneten (ferromagneten; vorige systemen werkten met elektromagnetisme). IronLev is er echter van overtuigd dat deze nietwieltechnologie de komende eeuwen leidend zal worden in het transport.

Bron: Futura-Sciences

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.