Facebookers en Twitteraars zijn kuddedieren

IJsemmerrage

De ijsemmerrage

Uit onderzoek van het Amerikaanse Pew Research Center komt naar voren dat mensen die actief zijn op de sociale media geneigd zijn tot conformisme. Het zijn kuddedieren. Dat is natuurlijk niet heel erg verwonderlijk, want we willen aardig gevonden worden (vind-ik-leuk).

Niet eens zo heel lang geleden leefde het idee dat de sociale media nuttig waren voor de discussie en de verspreiding van tegendraadse gedachten, maar uit het Pew-onderzoek onder 1800 Amerikanen komt vooral kuddegedrag naar voren. De onderzoekers noemen dat fenomeen de spiraal van stilte. De studie is gebaseerd op wat Amerikanen in 2013 vonden van de lekken die klokkenluider Edward Snowden liet publiceren over het NSA-schandaal. De meeste ondervraagden waren bereid de Snowdenzaak te bespreken in onderlinge gesprekken, maar ze waren niet geneigd dat op Facebook en Twitter te doen. Frequente gebruikers van Facebook en Twitter delen maar half zo vaak hun mening als mensen die de sociale media minder gebruiken. Ook blijken sociale media helemaal geen uitlaatklep voor alternatieve visies.
Aan de andere kant, en dat heeft natuurlijk ook met dat kuddegedrag te maken, stimuleren de sociale media massale gektes. Die lijken steeds vaker voor te komen. We hoeven maar aan het debakel van Haren te denken, die idiotie rond Alpd’HuZes, de diverse rages polsbandjes en pas weer de ijsemmerrage. Massamedia ondersteunen massagekte of bevorderen die zelfs zeer waarschijnlijk. Sommige van die gektes hebben het beste voor, dat maakt het lastig ze helemaal af te kraken, maar gektes blijven het. Het is natuurlijk mooi om geld in te zamelen voor een goed doel, maar waar is al die heisa voor nodig die daar vaak bij komt kijken? Om te etaleren hoe goed we zelf zijn?

Bron: De Morgen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.