Diesels verantwoordelijk 47% van verkeersdoden door vervuiling

ICCT-rapport over doden door luchtvervuiling verkeer

Omslag van het ICCT-rapport

Verkeersdoden door fijn stof en ozon (PM2.5 en ozon) veroorzaakt door het verkeer in de twintig grootste economieën van de wereld in 2015
Als we het over verkeersdoden hebben dan hebben we het over mensen die als verkeersdeelnemer overlijden en niet over de doden die er vallen door de vervuiling die het verkeer en vervoer veroorzaken. In 2015  hebben we het dan over zo’n 385 000 verkeersslachtoffers, zo becijferde de Raad voor schoon verkeer (ICCT) in samenwerking met universitaire onderzoekers. 47% daarvan waren slachtoffers van dieselverkeer. In Duitsland, Frankrijk, Italië en India is dat percentage zelfs 66%. Overigens hebben het dan niet alleen over wegvervoer, maar ook over de scheepvaart, landbouwmachines e.d. De luchtvaart doet kennelijk niet mee
De voortijdige doden zijn vooral het slachtoffer van fijnstof (2,5 µm) en ozon. Op basis van de geschatte uitstoot en epidemiologische rekenmodellen becijferden de onderzoekers het aantal mensen dat als gevolg van die verkeersuitstoot voortijdig het leven verliet tussen 2010 en 2016. Ze kwamen uit op bijna 400 000 voortijdige doden per jaar. 70% daarvan woonde in de EU, China, India en de VS. De uitstoot van dieselvoertuigen was verantwoordelijk voor bijna de helft (47%) van die verkeersslachtoffers.
De meeste slachtoffers van door het vervoer veroorzaakte luchtvervuiling in 2015 vielen in Guangzhou (Chin), Tokio, Sjanghai, Mexico-stad, Moskou, Peking, Londen en Los Angeles. Gecorrigeerd naar inwoneraantal zag die lijst er heel anders uit: Milaan, Turijn, Stuttgart, Kiev, Keulen, Berlijn, Rotterdam, Londen en Leeds.

Verkeer grote vervuiler

Ondanks dat er maatregelen zijn genomen tegen vervoersgebonden luchtvervuiling blijft het verkeer een grote (lucht)vervuiler. Ook in de EU hebben de landen grote moeite om adekwate maatregelen te nemen, bang als ze zijn dat ze de kip met de gouden eieren slachten (de autoindustrie). Jaren na de affaire met Europese dieselauto’s, die veel meer vuil de lucht in spuiten dan de fabrikanten aangeven, is er nog steeds grote weerstand bij overheid die viezigheid van de weg te halen, niet in de laatste plaats in het ooit zo vooruitstrevende Duitsland.

Bronnen: Futura-Sciences, ICCT

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.