Ook fout: elektrische deelstep

Elektrische step

Niet zo best voor het klimaat

Na rood vlees, de negerzoen en moorkop zal ook de elektrische (deel)step in de ban moeten worden gedaan. Dat aan populariteit winnende vervoermiddel is slechter voor het klimaat dan alternatieven vanwege zijn korte levensduur, zo hebben onderzoekers van de ULB (Brussel) uitgemaakt.
Als je op je elektrische stepje stept (nou ja, stept) ben je per kilometer verantwoordelijk voor de uitstoot van 131 g kooldioxide(equivalenten). Hè, denk je, een elektrische step? Ja, want zo’n ding moet ook gemaakt worden en bovendien wordt je niet voortgestuwd door je eigen spierkracht (wat natuurlijk heel dom is) maar door elektrische energie en die wordt ergens voor je opgewekt.
Viervijfde van die CO2-equivalenten is toe te schrijven aan de productie van je autoped (zoals wij een eeuw geleden dat ding noemden, ‘step’ was vulgair). Hoe langer de levensduur hoe lager de bijdrage van de productie aan de kooldioxideuitstoot/km.
Het verhaal gaat dat de (deel)step in de plaats komt van de auto, in wat voor een vorm dan ook, maar ik vraag me dat af. De mens is liever lui dan moe en ik schat dat die elektrische vervoermiddelen regelmatig worden gebruikt in plaats van fietsen (uiteraard niet elektriek) en lopen.

Je verplaatsen met de taxidienst Uber is verrreweg het slechts voor milieu en klimaat voor het autoverbruik (zou ook gewone taxi, deel- of eigen auto kunnen zijn): 110 g kooldioxide-equivalenten per km. Daar ‘wint’ de elektrische dus makkelijk van. Dat heeft (dus) met zijn korte levensduur te maken.

7,5 maand

Gemiddeld gaat een elektrische (deel)step maar 7,5 maand mee. Dat zou 9,5 maand moeten zijn om te concurreren met de klimaatlast van autogebruik. Kwestie van de dingen wat minder slonzig in elkaar zetten, dunkt me. Ik rijd nu toch al zo’n veertig jaar op dezelfde racefiets, om maar wat te noemen. Daar is natuurlijk wel wat aan veranderd, maar het frame, trapstel en het stuur zijn nog origineel. Ik schat dat die fiets uitkomt op een kooldioxideuitstoot per kilometer van minder dan 0,5 g (buiten de door mezelf geproduceerde kooldioxide). Kijk, dat zijn nog eens waarden om mee voor de dag te komen.

Bron: de Morgen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.