Houd je handen aan het stuur van je zelfrijdende Tesla

Tesla-stuurpaneel

Het stuurpaneel van eenTesla-model

De automatische piloot is afgedaald van vliegtuig naar auto. Je denkt misschien ‘Wat eng!’, maar techneuten gaan ervan uit dat met die zelfbestuurder het verkeer veiliger wordt. Of dat klopt weet ik niet. Wat ik wel weet is dat we het over techniek hebben en techniek is mensenwerk en (dus) niet volmaakt. Tesla heeft zo’n zelfbestuurder. Zo’n auto reed zijn inzitter/bestuurder onder een oplegger. Die overleefde dat niet. Houd je handen aan het stuur als je auto zelf rijdt.
Ik heb me altijd afgevraagd wat de zin is van zo’n ‘autopiloot’ in een auto, maar dat zal wel komen door mijn beperkte hersencapaciteit. Hoe dan ook, steeds meer bedrijven gokken op zelfbesturende auto’s. Tesla heeft al een tijdje een semi-automatische piloot (er rijden voorlopig nog geen volledig zelfstandige voertuigen rond, behoudens in proeven).
In maart zette in Florida de bestuurder die (semi)automatische piloot van zijn Tesla 3 aan. Tien seconden later reed hijzij onder een oplegger en was morsdood. Dat systeem ‘noteerde’ na twee seconden dat de bestuurder (?) zijnhaar handen niet meer aan het stuur had, zo zou zijn gebleken uit een onderzoek.
Schuld van de bestuurder, dus? De vraag is of dat ook zo is. Het systeem noteert handen aan het stuur als er een torsiekracht op wordt uitgeoefend. Je kunt je handen aan het stuur houden zonder dat te doen. Die discussie doet er eigenlijk helemaal niet toe, want gebleken is dat noch het systeem nog de bestuurder had gereageerd. Lekker dan. Die automaat had die oplegger dus niet eens gezien? We praten toch niet over een dinky toy? De auto reed ook te hard.

Apologie Tesla

Tesla komt dan meteen meteen de apologie dat Tesla’s al honderden miljoenen mijlen (ja, in dat rare Amerika rekenen ze nog steeds in middeleeuwse mijlen) op de (semi)automatische piloot hebben gereden. De bestuurder wordt dan wel geacht de boel in de gaten (de hand) te houden. “Bestuurder plus ‘autopiloot’ zijn veiliger dan zonder”, zegt het bedrijf. Wel je handen aan het stuur, dus. Dan blijft het voor mij nog steeds onbegrijpelijk dat dat systeem geen oog heeft voor opleggers. Je bent gewaarschuwd.

Bron: CNet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.