De jacht op de mechanische doping is geopend

Cancellara's 'motorfiets'

Het rijwiel van Fabian Cancellara dat een verborgen motortje zou hebben.

De organisatie die de Ronde van Frankrijk uitbaat heeft aangekondigd maatregelen te nemen om ‘mechanische doping’ tegen te gaan. We hebben het dan over een in de fiets verborgen motortje. De strijd wordt aangebonden met magnetismesensoren en met warmtemeters, die ter beschikking worden gesteld door het Franse commissariaat voor atoomenergie. Daarmee kunnen de fietsen tijdens het koersen worden gecontroleerd.
Op zaterdag 2 juli gaat de Tour van start in Mont-Saint-Michel. Tweeëntwintig ploegen gaan dan beginnen aan de grote Ronde van 3535 km. Op het programma staan ten minste 28 stevige klims. Dat feest van kracht en souplesse mag niet verstoord worden door doping, al of niet mechanisch, vinden de Franse autoriteiten en de organisatoren.
Controles op chemische doping is al langer normaal. Winnaars van etappes en willekeurige renners moeten na afloop van een etappe plassen om te worden gecontroleerd op doping. Nu zal er ook op verborgen motortjes worden gecontroleerd.
Met een magnetisch resonantiesysteem wordt gecontroleerd of een fiets een verborgen aandrijving heeft. De internationale wielrenunie (UCI) zegt daarmee zo’n drie- tot vierduizend onverwachte controles te kunnen uitvoeren. Dat gebeurt na afloop van de etappe. Daarnaast worden er tijdens de etappe ook warmtecamera’s gebruikt van het Franse commissariaat voor atoomenergie. (CEA).
Dat schijnt dan een initiatief te zijn van de Franse wielrenbond FFC, de organisator (ASO) en de Franse overheid. Met de warmtecamera worden de renners onderweg gefilmd. Een extra elektrisch aandrijving is met zo’n camera te zien doordat die warm wordt (de aandrijving, uiteraard). De warmtecamera zou een nauwkeurigheid hebben van een honderdste graad Celsius.
De camera’s zullen door bijrijders op de motor worden bediend of langs de route staan. Volgens de Franse wielrenbond is de warmtecamera al gebruikt tijdens de jongste Franse wegkampioenschappen. Het CEA werkt ook aan, dynamische, sensoren die magnetische velden kunnen ontwaren die een miljoen maal zwakker zijn dan het aardmagneetveld.

Controlezucht

Deze controlezucht is in gang gezet door de ontdekking tijdens de wereldkampioenschappen veldrijden begin dit jaar dat een van de rijdsters, Femke van den Driessche, een fiets met inwendige motor in haar fietsenpark had (of ze daar ook echt op gefietst heeft is, mij, niet bekend).
Dat was de eerste officiële ontdekking van zo’n illegale hulpmotor, maar al langer gingen er verhalen dat de Zwitserse ‘stoommachine’ Fabian Cancellara zo’n motortje had gebruikt in de Ronde van Vlaanderen in 2010. De renner ontkende verbolgen. Ook Tourwinnaar Chris Froome werd verdacht van mechanische doping. Journalistiek onderzoek in april dit jaar bij wedstrijden in Italië versterkte de verdenking dat er mechanische doping wordt gebruikt alleen nog maar. Wielen die blijven draaien nadat een renner gevallen is, bijvoorbeeld. En nu maar kijken of het dit jaar weer een stukje minder hard gaat in de Tour…

Bron: Futura-Sciences

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.