Robots betere verkopers dan mensen (?)

Robot Trusty begroet klanten bij MediaMarkt

Trusty verkoopt niks maar begroet klanten bij MediaMarkt in Rotterdam

Je moet je bij een bericht altijd afvragen waar dat vandaan komt. Heeft de berichter misschien baat bij het gebodene? Als je leest dat een bedrijf dat zich bezighoudt met kunstmatige intelligentie meldt dat een studie heeft uitgewezen dat robotverkopers het beter doen dan menselijke, dan moet er op zijn minst een wenkbrauw bij je omhoog gaan. Wij van wc-eend adviseren wc-eend. Volgens het ki-bedrijf Conversica missen menselijke verkopers het uithoudingsvermogen van ki-verkopers.

Verkopers zijn klevers. Als het goede zijn weten ze je te bespelen en kennen je zwakke plekken. Ze gaan net zo lang door totdat ze hun zin hebben. Zoiets? Volgens de studie van het bedrijf geven menselijke verkopers vaak te snel op, waar de elektronische tegenhangers van geen ophouden weten.
Conversica bezocht de webstekken van 548 bedrijven in negen verschillende bedrijfstakken en vroeg om contact met een verkoper van vlees en bloed. Eenderde van de bedrijven reageerde helemaal niet. Van de rest gaf tweederde het op na een of twee keer proberen.
Dat is niet indrukwekkend, maar de vraag is natuurlijk hoe interessant die potentiële klant was. Daarvan staat niks in het rapport te lezen. Mensen, ook verkopers, maken meestal een inschatting wat een bepaalde inspanning aan resultaat oplevert.
Het bedrijf zei niet blij te zijn met de resultaten, maar dat is natuurlijke pure schijnheiligheid. Het bedrijf automatiseert uw meelverkeer. Succes zou volgens het Conversica pas komen als je zo’n vijf tot elf keer bij de potentiële klant terugkomt. Nou, dat wordt dan lachen in de toekomst. Heb je wel eens met een digitale medewerker van een bedrijf gebabbeld? De stomste medewerker in een bedrijf geeft betere antwoorden dan zo’n automaat.

Vrouwelijke robots

Op basis van achtmiljoen automatische conversaties beweert Conversica dat vrouwelijke robots het beter doen dan mannelijke. Dan komt de nekslag voor de menselijke verkoper (uiteraard van Conversica): Mensen zijn druk, inconsistent, pikken de krenten er uit, raken ontmoedigd of hebben gewoon een slechte dag. Daar hebben de digitale verkopers natuurlijk geen last van.

De digitale verkoopsters heten Rachel, Ashley, Anna en Claire, tenminste dat zijn de meest gekozen namen voor de antwoordrobots. Uiteindelijk zal het toch weer neerkomen op mensen. Voorlopig tenminste. Robots zijn misschien dan wel volhardend, maar meestal toch nog heel erg dom (en daarom geschikt voor een verkopersbaantje?).

Bron: CNet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.