De zelfbewegende vrachtwagen komt er aan

Zelfbewegende vrachtwagens in Rotterdam

Op 6 april deden de zes vrachtwagenconvooien de Rotterdamse haven aan (afb: Daimler)

Ook in Nederland zijn al proeven genomen met zelfbewegers (automobielen). Dat waren tot nu toe altijd personenwagens, maar veel interessanter zijn natuurlijk de zelfbewegende vrachtwagens. Zes vrachtwagenfabrikanten hebben nu een wedstrijdje georganiseerd, een Nederlands inititatief met ‘uiteraard’ een Engelse naam:  European Truck Platooning Challenge. Elke deelnemer heeft een eigen convooi, bestaand uit verschillende vrachtwagen. Doel is te demonstreren dat zelfbewegende vrachtwagens minder schadelijk voor het milieu zijn.

In fabrieken rijden de zelfbewegers natuurlijk al lang, maar het zit er aan te komen dat ze binnenkort ook op de openbare weg zullen verschijnen, vrachtwagens zonder bestuurder. Dat zou de economie, het milieu en de gezondheid een dienst bewijzen, denken optimisten. Om dat aan te tonen heeft een zestal fabrikanten op Nederlands initiatief de wedstrijd uitgeschreven. Het gaat om DAF, Daimler Trucks (Mercedes-Benz), Iveco, MAN, Scania et Volvo. Voor de wedstrijd zijn zes convooien van elk twee of drie zelfbewegende vrachtwagens begin deze week uit Stuttgart, München, Westerlo, Brussel, Stockholm en Gotenburg vertrokken.
De vrachtwagens communiceren via wifi. Omdat het risico van botsen klein is, is hun onderlinge afstand geringer, waardoor minder brandstof nodig is (uit de wind rijden) en dus minder wordt vervuild. Daimler Trucks meldt in een persbericht dat de onderlinge afstand geen 50 maar 15 m kan zijn. Volgens de Duitse fabrikant zou zo 10% op de brandstof bespaard kunnen worden. Bijkomend voordeel is dat door het dichter op elkaar rijden de weg efficiënter gebruikt wordt, terwijl tegelijkertijd toch de veiligheid zou worden vergroot. Dat heeft te maken met de reactietijd van de zelfbewegende vrachtwagens: 0,1 s tegen 1,4 voor een vrachtwagen met een menselijke bestuurder, aldus Daimler. Overigens zit in alle wagens nog steeds een chauffeur van vlees en bloed. De convooien kwamen gistermiddag aan in de haven van Rotterdam. Wat het wedstrijdkarakter is, is mij niet duidelijk.

Bron: Futura-Sciences

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.