Voorruit auto wordt informatieraam

Montage van de , niet 'slimme', voorruit bij de C5

Montage van de , niet ‘slimme’, voorruit bij de Citroën C5

Het zat er natuurlijk aan te komen. Zo’n beetje de hele auto is geëlektroni-seerd, maar de voorruit van een auto dat verder niet veel meer dan het tegenhouden van regen en wind. Dat gaat veranderen als het aan Belron ligt, waarvan de dochter waarschijnlijk bekender is dan de moeder: Carglass. Het voorruit moet de bestuurder informatie gaan geven, zoals de snelheid, de route. De voorruit wordt een informatieraam.
In de nabije toekomst zullen, o gruwel, sensoren waken over de waakzaamheid van de bestuurder. Als die dreigt in te dommelen, dan krijgt hij/zij een waarschuwing. Het nachtzicht zal worden verbeterd, met, onder meer, infraroodtechnieken, en op het voorruit zouden verkeersmededelingen kunnen verschijnen. Het geheel zou bestuurd kunnen worden met de stem. Zit de eenzame automobilist de hele tijd tegen zijn voorruit aan te ouwehoeren. Met al dat elektronische geleuter is onze samenleving toch een kletsmaatschappij geworden. De energie voor al dat moois zou van zonnecellen moeten komen. Ook zou het ruit als ‘slimme’ zonnewering kunnen dienen. De zelfrijdende auto, de zelfbeweger zou roet in het eten kunnen gooien. Dan kan je van het ruit een soort computer- of tv-scherm maken, denkt men Belron. De ruitenwisser zal voorlopig nog wel nodig blijven omdat het met water- en vuilafstotend glas nog niet erg wil lukken. Ik moet het nog zien. Ik denk dat de zelfbeweger er eerder zal zijn dan dat informatieraam van Belron

Bron: Le Monde

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.