Oudere e-fietser relatief vaak verkeersslachtoffer

Elektrische fiets gevaarlijk voor ouderenDe opmars van de elektrische fiets gaat gepaard met een groeiend aantal dodelijke ongevallen daarmee. Het zijn vooral oudere e-fietsers die in het verkeer omkomen, blijkt uit nieuwe cijfers van de politie.

In drieënhalf jaar tijd vielen meer verkeersslachtoffers op de elektrische fiets dan op de brommer: 79 e-fietsers tegen 69 brommerrijders. Afgelopen jaar zag de verhouding er nog schever uit: 28 doden onder e-fietsers en 18 onder bromfietsrijders, op een totaal van 629 verkeersdoden. De echte cijfers liggen waarschijnlijk hoger. Geschat wordt dat een vijfde van de verkeersdoden niet door de politie wordt geregistreerd.
Is de e-fiets gevaarlijker dan de brommer? Volgens Floris Liebrand van de RAI neemt het aantal fietskilometers toe, vooral door het groeiende gebruik van de e-fiets, en daarmee het aantal slachtoffers. Er zouden nu meer e-fietsen zijn dan brommers. Dat zou de verklaring voor de stijgende cijfers zijn.

Verbazing

Onderzoekers verbaasden zich over de groei van het aantal verkeersdoden, met name onder ouderen. Bijna 90% van de verkeersslachtoffers die op een e-fiets rijden is ouder dan 60.

Waarom dat onderzoekers verbaast is mij een raadsel. Een e-fiets gaat harder dan een fiets zonder motor. Bij een hogere snelheid moet de berijder ook sneller reageren en het reactievermogen van iemand neemt niet toe met zijn/haar leeftijd. Dat er slachtoffers vallen en juiste onder de oudere gebruikers lijkt dan ook zeer goed te voorspellen.
De politie raadt e-fietsers aan een helm te gebruiken, maar het lijkt erop dat er weinig animo is de helm op de e-fiets te verplichten. “Bijna alle wielrenners dragen een helm en tegenwoordig wordt je op de skipiste  raar aangekeken als je geen helm op hebt”, verdedigt Liebrand dat standpunt. De RAI ziet vooral heil in goede voorlichting. Cursussen zouden kunnen helpen.

Vorig jaar werden 271 duizend elektrische fietsen verkocht in Nederland, in aantal bijna 30% van het totaal. Doordat e-fietsen nogal prijzig zijn, zijn die nu al voor meer dan de helft (57%) verantwoordelijk voor de omzet van de fietsbranche.

Bron: de Volkskrant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.