Veel diesels in Europa te smerig

Vieze diesels

Volkswagen is niet eens het stoutste jongetje in de klas… ( rapport van Transport & Environment)

Volkswagen is de gebeten hond, omdat Amerikanen er achter kwamen dat diesels van dat Duitse merk gerommeld hadden met de programmatuur, waardoor de wagens op de proefbank netjes de milieunormen qua nitreuze dampen haalden, maar eenmaal weer op de weg de boel vrolijk versmeerden met veel te veel stikstofoxiden. Ook andere autofabrikanten zouden zich schuldig maken aan het ‘opschonen’ van hun diesels, zo meldt de BBC. Dat is een kwalijke zaak, want er rijden veel diesels in Europa rond: in 2014 was meer dan de helft van de verkochte auto’s een diesel. De bedrijfstak ontkent (uiteraard).

In de VS schijnt het aantal diesels verhoudingsgewijs een stuk lager te zijn dan in Europa en is daardoor deze kwestie daar ook minder milieubelastend. Diesels produceren veel meer stikstofoxiden dan de gewone verbrandingsmotor. Die vallen weg te filteren, maar daarmee wordt de dieselmotor minder zuinig. Zie daar het verhaal in een notendop. Volgens onderzoek van het in Brussel gevestigde bureau Transport & Environment zou maar een op de tien nieuwe diesels voldoen aan de Europese NOx-emissienormen. Volkswagen blijkt uit dat onderzoek een van de minst vieze diesels. Opel en Audi zijn de kampioenviezeriken in dit onderzoek.
“Nieuwe diesels zouden maar 80 mg NOx per kilometer mogen uitstoten, maar een gemiddelde diesel heeft een vijf keer grotere emissie”, zegt Greg Archer van Transport & Environment. Het testen van de auto’s zou in Europa makkelijker te ‘sturen’ zijn dan in de VS, omdat die worden uitgevoerd in opdracht van de fabrikanten en dat gebeurt meestal voor de diesel in productie wordt genomen. Volgens Archer zijn de verschillen tussen de metingen in tests en die uit de werkelijkheid groot, zo’n 50, 60%. Dan hebben we het niet meer om het mooier maken van de cijfers. Archer wil niet zo ver gaan om namen van malverserende autofabrikanten te noemen. Fabrikanten haastten zich om te zeggen dat ze geenszins de kluit aan het belazeren zijn, maar dan valt toch moeilijk het grote verschil te verklaren tussen wat zij zeggen en wat de auto’s in de praktijk leveren.

Bron: BBC

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.