Wordt elektrische auto een succes? Hopelijk niet

E-auto Woods (1907)

Deze elektrische Woods voor is van 1907.

Iedereen doet nu net of een elektrische auto een belangrijke milieusparende uitvinding is, maar dat is natuurlijk maar kul. Elektrische auto’s hebben het voordeel boven brandstofauto’s dat ze geen verbrandings-producten zoals kooldioxide en stikstofoxiden de lucht in sturen, maar de elektrische energie waarop ze zich voortbewegen groeit niet aan bomen. Auto’s, of ze nu elektrisch, benzine- of dieselaangedreven zijn zijn inefficiënte, ruimteslurpende en levensgevaarlijke vervoermiddelen, die alleen al vanwege hun negatieve effecten op de volksgezondheid (door een tekort aan lichamelijke beweging van de autozitters) verboden zouden moeten worden na frisdranken en hamburgers. Ik denk nog even na over vrachtwagens…

Tenminste 3% van de Nederlandse bodem wordt in beslag genomen door rijks- en provinciale wegen, stelt Milieudefensie in een artikel uit 2009. Het lijkt er op dat daarin niet de verkeersinfrastructuur in de bebouwde kom is meegenomen. Allemaal verspilde ruimte.

De gemiddelde bezetting van personenauto’s is 1,3 personen. Dat wil dus zeggen dat auto’s vooral onbezette plaatsen rondrijden. Onlangs waren de autoriteiten in Jakarta zo slim automobilisten niet langer te verplichten tot autodelen. Chaos, toch al vrij ernstig in dit drukke land (we hebben het over Java), was het gevolg.
Auto’s zijn niet alleen qua ruimteverspilling mislukte voertuigen, maar ook wat het energieverbruik betreft. Ik citeer even uit de Wikipedia: De Renault Twingo heeft een massa van ongeveer 790 kg en een frontaal oppervlakte van ongeveer 2,315 m2. De luchtwrijvingscoëfficiënt van de Twingo is 0,37.[bron?] De Porsche 997 is zwaarder dan de Twingo en weegt ongeveer 1500 kg. Het frontaal oppervlakte is ongeveer gelijk, iets groter, namelijk 2,34 m2. De luchtwrijvingscoëfficiënt van de Porsche 997 is kleiner dan die van de Twingo, namelijk 0,28.[bron?]. In de stad verbruikt de Twingo 10 l/100 km, de Porsche 15,6. Op de snelweg bij 100 km/u gebruiken ze beide zo’n 6 l per 100 km.

Geweldig

Dat klinkt veel automobilisten geweldig in de oren, maar van de energie die er in die brandstof zit wordt maar een vijfde benut om vooruit te komen. Als we dan weten dat benzine geraffineerd wordt uit aardolie en dat die aardolie moet worden gewonnen en vervoerd dan is over de hele keten gezien, van bron tot beweging, het werkelijke energetische rendement nog veel lager. Iemand schijnt weel eens berekend te hebben dat dat maar een schamele 2% is.

Die ongelooflijke energieverspilling wordt dan gebruikt om voornamelijk lege voertuigen rond te rijden op asfalt dat onze schaarse ruimte bezet heeft. Elektrische auto’s zijn overigens niet erg veel beter. Stel je voor: om zeg zo’n 100 kg mens te vervoeren heb je een ding nodig dat meestal meer dan 1000 kg weegt. Over het rendement van zonnecellen wordt door echte VVD-ers vaak met dedain gesproken, maar zo slecht als auto’s scoren die niet.
Kortom: we moeten van dat energieslurpende autoverkeer af en dat is helemaal niet zo moeilijk.

Een groot deel van de auto wordt gebruikt voor ritjes die de 14 km niet overschrijden. Dat kan je makkelijk fietsen. Scheelt ook weer geld voor sportscholen en andere fitheidsinstanties. Dat heeft nog vele andere voordelen. Eén heel groot voordeel is dat Nederland zo vrij snel aan zijn verplichtingen in het klimaatakkoord kan voldoen. Als we nou ook het kweken van vlees verbieden, dan zijn we, ik bedoel Nederland, meteen koploper in de klimaatrace.

Hopelijk niet

O ja, ik zou het hebben over die elektrische auto. Volgens de New York Times kan dat volgende onnutte ding sneller iets worden dan nu gedacht. Ik hoop dat het niet zover komt. Elektrische auto’s zijn qua energetisch rendement iets minder slecht dan benzine- en dieselauto’s (als je het energetisch rendement van de energieopwekking meeneemt). Dat betekent iets minder verspilling van energie, maar de verspilling van de ruimte zal er niet door afnemen en ook elektrische auto’s zullen vooral lege stoelen en vele kilo materiaal verplaatsen….

Als Nederland de dreiging van de klimaatverandering serieus neemt, dan gooit Nederland de auto het land uit, ook de elektrische (en vervolgens de vleesproductie).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *