Elektrische vrachtfietsen sneller en schoner dan bezorgauto’s

Vrachtfietsen

Vrachtfietsen zijn in de stad schoner en sneller dan bezorgauto’s (afb: omslag Possible-rapport)

Het lijkt op het intrappen van een open deur, in ieder geval dat schonere, maar is toch echt het resultaat van wetenschappelijk onderzoek (pdf-bestand): elektrische vrachtfietsen zijn schoner en sneller met het afleveren van zendingen in steden dan bestelwagens. Die vrachtfietsen zouden ook een (deel)oplossing zijn van het verkeersinfarct waarvoor (vooral) auto’s zorgen. Het onderzoek is gedaan in opdracht van de klimaatorganisatie Possible.

Elektrische vrachtfietsen bezorgen zo’n 60% sneller in stadscentra. Ze leveren ook meer pakjes af per uur: tien tegen zes. Ook het milieu knapt daar erg van op.
De laatste jaren met de sterk toegenomen webbestellingen is het aantal bezorgingen aan huis aanzienlijk gegroeid, mede ook door de coronacrisis. Vrachtwagens zijn sneller dan vrachtfietsen op de langere afstanden, maar worden aanzienlijk vertraagd door opstoppingen en door het zoeken naar parkeerplaatsen. Daar hebben vrachtfietsen veel minder last van. Die zijn bovendien flexibeler in een stedelijke omgeving.

Koolstofemissies door verkeer zijn de laatste jaren nauwelijks afgenomen. In het VK, maar ook daarbuiten, overschrijdt de luchtvervuiling (met name fijnstof) zeer regelmatig de gestelde normen bedoeld om de klimaatontwrichting te voorkomen.
De Britse regering heeft onlangs aangekondigd 30% meer geld uit te trekken voor het faciliteren van voetganger- en fietsverkeer. De onderzoeksters geven de overheid in overweging de btw op bezorging per fiets te verminderen. Ook vinden ze dat het mogelijk moet zijn krachtiger e-vrachtfietsen op de weg toe te laten.
De onderzoeksters gebruikten voor hun studie gps-gegevens van het vrachtfietsbedrijf Pedal me die vooral in (groter) Londen opereert. Ze vergeleken bezorgingen op honderd willekeurig gekozen tijdstippen in de vier seizoenen met de routes die vrachtwagens zouden nemen om de pakjes te bezorgen bij de klanten. Ze berekenden dat vrachtfietsen in die periode vier ton kooldioxide bespaarden ten opzichte van vrachtwagens, zelfs als de hap van de bestuurders werd verdisconteerd.

Niet alleen in Londen

Volgens de onderzoeksters zijn de voordelen niet alleen geldig in Londen. Tussen 2018 en 2020 zijn er naar schatting zo’n 100 000 vrachtfietsen bijgekomen. Die zouden per maand net zoveel kooldioxide besparen als het overvliegen van 24 000 passagiers van Londen naar New York produceert. Hoe kleiner de te bezorgen pakjes hoe gunstiger de cijfers voor de fiets uitvallen.
Elektrische vrachtwagens zijn in opkomst, maar maken nog maar een miniem deel uit van de viermiljoen vrachtwagen die er in het VK rondrijden. Bovendien hebben de grote bestelwagens dezelfde fysieke nadelen als fossiel aangedreven wagens. Daarvan loopt het overgrote deel (96%) op diesel.

Bron: the Guardian

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.