EU licht hand met milieunormen voor auto’s

Bas Eickhout, Europarlementariër van GroenLinks

Bas Eickhout, Europarlementariër van GroenLinks (afb: GroenLinks)

Met de mond belijden regeringsleiders en EU-autoriteiten hun streven naar een schoon milieu maar in de praktijk wordt met dat streven nogal eens de hand gelicht. Zo schijnen de Europese autofabrikanten met succes hebben gelobbyd voor de afzwakking van milieunormen voor auto’s (benzine). Het zou benzineauto’s zijn toegestaan de milieunormen (vastgelegd in Euro 6) met 50%  te overschrijden. Een fraai staaltje van een geval van slappe knieën.

Nieuwe benzineauto’s zouden de emissienormen met 50% mogen overschrijden volgens een voorgestelde EU-regeling, die door alle EU-landen, inclusief het VK, zou zijn onderschreven. Volgens milieuorganisaties zou een eenvoudige filter van € 25 de vervuiling drastisch terug kunnen dringen, maar autofabrikanten zouden met succes gaten in de nieuwe, nog niet aangenomen milieuregels hebben geschoten.
De Nederlandse Europarlementariër Bas Eickhout (GroenLinks), lid van de milieucommissie van het EP, beloofde actie te ondernemen om de lessen van het dieselschandaal van Volkswagen in de praktijk te brengen. “Een belachelijk voorstel. De lidstaten zijn bezig de regelgeving te verwateren ten koste van de gezondheid van mensen. We roepen de Europese Commissie op naar het parlement te komen en dit uit te leggen.”

Fijn stof

Fijn stof is op het ogenblik de grootste vervuiler, waardoor naar schatting in de EU jaarlijks 600 000 mensen voortijdig overlijden door hart- en longziektes, vooral kinderen en ouderen.

Hoewel auto’s een belangrijke bron zijn van fijn stof vinden de meeste EU-landen het geen probleem de hand te lichten met de mileunormen die zijn neergelegd in de Euro 6-regeling. Autofabrikanten schijnen zelfs op een overschrijding met 300% te hebben aangedrongen. De beslissing over dit voorstel zal op 7 december worden genomen.
Volgens de EU-regelgeving zijn autofabrikanten nu al verplicht om filters voor dieselmotoren te gebruiken, maar niet voor de snelgroeiende markt van benzineauto’s met directe inspuiting (40%). Die verspreiden meer fijnstof dan moderne diesels.
Filters verkleinen de emissies met een factor 100 en kosten de fabrikant € 25 per jaar, maar autofabrikanten voeren aan dat dat het beginsel van de technologieneutraliteit geweld aan zou doen. Bestaat zo’n beginsel dan (ik heb geen idee wat dat is, overigens)? De EU dreigt zich weer eens te schande te maken, met de goedwillende medewerking van de lidstaten…

Bron: the Guardian

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.