Kabinet kiest voor hardrijden

De A2Nederland stemt tegen het loslaten van de uitstootnormen in de EU voor dieselauto’s, maar breidt ondertussen in eigen land de mogelijkheden uit om harder te rijden. Automobilisten op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht mogen van het asfaltkabinet vanaf 1 januari 130 km/u rijden, in eerste instantie alleen ’s avonds. Dat is slecht voor het milieu en de automobilist schiet er niet erg veel mee op.
Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat de maximumsnelheid op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam per 1 januari omhooggaat naar 130, in eerste instantie in de avond en nacht, maar in de loop van het jaar 24 uur per dag. De bestuursrechter moet nog oordelen over de voorgenomen verhoging, omdat de gemeentes Stichtse Vecht en Ronde Venen bezwaar hebben gemaakt tegen de verhoging. Volgens de vereniging Milieudefensie levert de verhoging van de maximumsnelheid extra luchtvervuiling op en dus extra gezondheidsrisico’s voor omwonenden. Ook noemt de milieuorganisatie de extra geluidshinder en schade aan de natuur als tegenargumenten.
Volgens De Groene levert harder rijden op de A2 slechts een schamele 2 minuten tijdwinst op. Op het traject geldt nu een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur, met uitzondering van het gedeelte tussen Vinkeveen en Maarssen. Daar mag je tussen 19.00 uur en 06.00 uur 130 rijden. Als dat onduidelijk is, vinden de twee gemeenten, dan moet maar overal 100 kilometer gelden. “Die limiet is niet voor niets eerder afgesproken.”

Bron: de Volkskrant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.