EU matst Volkswagen en andere viespeuken

Meting uitstoot diesel VWDieselauto’s mogen vanaf 2017 circa twee keer zoveel stikstofoxiden uitstoten als de geldende norm van 80 mg per kilometer. Vanaf 2021 wordt de norm 120 mg. Daarover hebben de lidstaten van de Europese Unie woensdag een akkoord bereikt, zo melden partijen in het Europees Parlement. Volgens GroenLinks-europarlementariër Bas Eickhout zet dat de geloofwaardigheid van de EU op het spel. Nederland stemde als enige tegen. Den Haag vindt dat nieuwe dieselmodellen vanaf 1 januari volgend jaar aan de NOx-limiet moeten voldoen. De autoproducerende landen – met Duitsland, Frankrijk en Italië voorop – wilden daar echter niets van weten. Ondanks de onthulling dat Volkswagen de NOx-uitstoot met fraude heeft gemanipuleerd, bleken de autolanden bereid hun industrieën een beschermende hand toe te steken.
Milieuorganisaties reageerden furieus op het besluit. “Burgers zullen zich afvragen waarom hun regeringen autofabrikanten die sjoemelen helpen in plaats van schone lucht te garanderen”, stelde Transport & Environment, een Europese milieuclub. GroenLinks-europarlementariër Bas Eickhout sprak over een ‘stuitend besluit’ dat de geloofwaardigheid van de EU ondermijnt. Het Europees Parlement – dat zich woensdag uitsprak over verbetering van de luchtkwaliteit – moet zijn goedkeuring nog geven aan de nieuwe emissie-eisen voor dieselwagens. Eickhout roept zijn medeparlementariërs op voet bij stuk te houden maar het is twijfelachtig of dat ook gebeurt.
Nieuwe emissie-eisen zijn nodig omdat de lidstaten in mei besloten de uitstoottest aan te scherpen. De huidige onrealistische labtest maakt vanaf najaar 2017 plaats voor een meetmethode gebaseerd op feitelijk rijgedrag. Volgens de nieuwe, strengere test stoten dieselwagens gemiddeld vier keer meer NOx uit dan de EU-limiet van 80 mg/km. Onmiddellijke invoering van de test zou betekenen dat miljoenen auto’s niet meer verkocht kunnen worden. De Europese Commissie stelde daarom voor dat nieuwe dieselwagens tot najaar 2020 de NOx-limiet met 60% mochten overschrijden. De (auto)landen beslisten anders. Nieuwe dieselmodellen mogen tot januari 2020 110% meer NOx mogen uitstoten, voor nieuwe versies van bestaande modellen is deze extra uitstoot tot januari 2021 toegestaan. Na die datum geldt een maximale overschrijding van de norm met 50%. Waarom voor dat getal is gekozen, werd niet beargumenteerd.

Bron: de Volkskrant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.