‘Tegenwind’ luchtvaart bij aardopwarming

Vliegtuig in de luchtDe uitstoot van broeikasgassen door de luchtvaart is aanzienlijk, maar vooralsnog wordt die bedrijfstak ontzien bij het verminderen van de broeikasgasemissies. Amerikaanse onderzoekers hebben nu berekend dat de aardopwarming en de luchtvaart elkaars gevangenen lijken te zijn geworden. Ze rekenden aan drie vliegroutes tussen de VS en Hawaii en kwamen tot de conclusie dat het windgedrag door de klimaatverandering er voor zorgt dat vliegtuigen meer brandstof moeten gebruiken, hetgeen weer leidt tot een hogere uitstoot van broeikasgassen.
Er is nog weinig onderzoek gedaan naar de invloed van de klimaatverandering op de luchtvaart (wel omgekeerd). In 2013 bleek uit onderzoek dat de veranderingen in de atmosfeer door de aardopwarming voor meer turbulentie in de atmosfeer zou zorgen. Het huidige onderzoek van Kristopher Karnauskas c.s. van het Woods Hole-instituut voor oceanografie richtte zich de gevolgen van de aardopwarming voor de brandstofkosten. Ze analyseerden daartoe de gegevens van 250 000 vluchten tussen Honolulu op Hawaii en de steden Los Angeles, San Fransisco en Seatlle. Ze bekeken de samenhang tussen de reisduur en het windgedrag. De resultaten van die analyse combineerden ze met de informatie uit 34 klimaatmodellen, waarvan de helft een verandering in het windgedrag in het luchtruim tussen de westkest van de VS en Hawaii voorzag. Daardoor zou het brandstofverbruik duidelijk toenemen, zo becijferden de onderzoekers. Voor de drie routes zouden de extra brandstofkosten 1,4 mln dollar per jaar bedragen en 4600 ton kooldioxide extra. Wat ik me dan weer afvraag: als er tegenwind is, dan is er toch ook meewind? Wordt, vast, vervolgd.

 

Bron: bdw

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.