Tekort kobalt bedreiging elektrische auto

Kobalt ontbeerlijk voor lithiumionaccu's

Kobalt (afb: WikiMedia Commons)

Ik zeg het maar weer eens dat de elektrische auto ons niet zal redden van de aardopwarming, maar er is nog een probleem (ten minste!) met het e-voertuig. Voor elektrische auto’s zijn accu’s nodig en die zijn niet gemaakt van lucht en water. Kobalt schijnt voor de populaire lithiumionbatterijen/accu’s een onmisbaar ingrediënt te zijn, maar de vraag dreigt het aanbod al in 2020 te overtreffen, schrijft het gezamenlijk onderzoekscentrum van de EU in een rapport. Help!
Kobalt schijnt onontbeerlijk te zijn voor de meest voorkomende typen lithiumionbatterijen/accu’s. De verwachting is dat het aantal elektrische auto’s zal stijgen van driemiljoen in 2017 naar 130 miljoen in 2030. Dat zou een verdrievoudiging van de vraag naar kobalt met zich meebrengen, hetgeen betekent dat de vraag al in 2020 het aanbod zal overtreffen zo valt in het rapport te lezen.
Jaarlijks wordt er zo’n 2300 ton kobalt gewonnen in de EU, maar de vraag is daar nu al negen keer groter. Dat gat zal alleen maar groter worden en zal de EU steeds afhankelijker maken van invoer. In 2017 bedroeg de wereldproductie 160 000 ton, terwijl de vraag 104 000 ton bedroeg. De lijn doortrekkend verwachten de opstellers van het rapport dat in 2030 een tekort van 64 000 ton zal ontstaan.

Congo

Een deel van het probleem is dat de winplaatsen voor het metaal zich vooral bevinden in het immer roerige en gewelddadige Congo. Meer dan de helft van het kobalt komt daar vandaan. Het bewerken van het gewonnen erts gebeurt dan weer voor de helft in China. Dat kan problemen opleveren, al verwachten de opstellers dat na 2020 door het openen van nieuwe winplaatsen het aanbod weer ruimer zal worden.
Dat tekort gaat samen met stijgende prijzen. Die zijn tussen 2015 en 2018 al verdrievoudigd. De prijs van kobalt schijnt een belangrijk deel uit te maken van de prijs van lithiumionbatterijen/accu’s. Het is technisch mogelijk om andere metalen te gebruiken, maar dat zou niet voldoende zijn om de onbalans op de middellange termijn te voorkomen.

In het rapport worden aanbevelingen gedaan om (batterij)rampen te voorkomen, waaronder terugwinning van kobalt uit afgedankte accu’s en batterijen en onderzoek naar kobaltvrije alternatieven. Het opdoeken van auto’s, ook elektrische, lijkt me nog steeds een veel beter plan…

Bron: Alpha Galileo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.