“Vrachtwagens op aardgas tot vijf keer viezer dan op diesel”

De stikstofoxidenuitstoot van aardgasvrachtwagens is groter dan die van dieselvrachtwagens

De stikstofoxidenuitstoot van aardgasvrachtwagens is groter dan die van dieselvrachtwagens (afb: T&E)

Dat aardgas een schone brandstof is zou een fabeltje zijn. Vrachtwagens die op vloeibaar aardgas rijden zouden tot vijf keer viezer zijn dan die op diesel rijden, zo zou blijken uit een onderzoek van Transport & Environment dat is uitgevoerd op verzoek van de Nederlandse overheid. De resultaten zouden de cijfers van de vrachtwagenbouwers weerspreken ([1]) en [2])). Die zouden wijzen op een vermindering van de NOx-uitstoot met 30%. T&E vraagt EU-lidstaten de bevordering van het aanschaffen van aardgasvrachtwagens daarom ook te staken.

De drie onderzochte vrachtwagens op aardgas stoten tussen de twee en vijf keer meer stikstofoxiden (NOx) uit dan vrachtwagens die op diesel rijden. De vrachtwagens werden getest op ritten in de stad, op regionale wegen en op snelwegen. In de stad was de NOx-uitstoot 2 tot 3,5 maalgroter dan die van de dieselvrachtwagen met de laagste NOx-uitstoot. Vrachtwagens die op biogas rijden zouden even goed/slecht scoren als die op aardgas rijden.
“Vrachtwagens op aardgas zijn niet schoon”, zegt Stef Cornelis, bij T&E verantwoordelijk voor vrachtwagens. “Ze kunnen zelfs viezer dan dieselvrachtwagens zijn. Het wordt tijd dat de verantwoordelijke overheden de subsidies voor aardgasvrachtwagens beëindigen evenals de investeringen in de aardgasinfrastructuur en de belastingaftrek ervoor. Aardgas is gewoon een vervuilende brandstof.”
De fijnstofuitstoot van aardgasvrachtwagens

De fijnstofuitstoot van aardgasvrachtwagens is niet minder dan die van dieselvrachtwagens (afb: T&E)

Op de weg veroorzaakten de drie geteste gasvrachtwagens net zo veel deeltjes (fijnstof) als dieselvrachtwagens. Fijnstof is momenteel een heet hangijzer omdat dat allesbehalve goed is voor onze gezondheid. Deze resultaten weerspreken die van de vrachtwagenproducenten ([3] [4]).

‘Ontkoling’

Volgens T&E leveren aardgasvrachtwagens op geen enkele wijze een bijdrage aan de ‘ontkoling’ van vrachtwagens. De motoren van de aardgasvrachtwagens van Scania en Iveco met de ‘normale’ vonkontsteking produceren slechts 3 tot 5% minder broeikasgassen dan de best scorende dieselmotoren. De motoren van de aardgasvrachtwagen van Volvo met hogedrukinjectie, zoals bij diesels, doen het iets beter met -14%. Als ook nog eens rekening gehouden wordt met de winning en het vervoer van aardgas, met inbegrip van het verlies daarbij aan methaan, dan zijn de aardgasvrachtwagens met vonkontstekingsmotoren slechter voor het klimaat dan dieselvrachtwagens en die met hoogdrukinjectiemotor iets minder slecht.

Cornelis: “De aardgasindustrie heeft veel moeite gedaan de politiek te overtuigen dat vrachtwagens op aardgas goed voor het milieu zouden zijn, maar het simpele feit dat het hier om een fossiele brandstof gaat zoals bij benzine of kolen zou voldoende moeten zijn dat gebruik terug te dringen.”

Bron: Le Monde

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.