Luchtvervuiling sterk gedaald door coronamaatregelen

M40 tijdens coronaspits

De eerste coronamaatregelen vorig jaar leidden tot een sterk afgenomen wegverkeer. Hier een foto van de normaal afgeladen M40 in Engeland tijdens een ‘coronaspits’ vorig voorjaar (afb: univ. van Warwick)

De mens houdt zich voor intelligent, maar is vooral hardleers. Door mensen aan huis te binden tijdens, vooral, het begin van de coronacrisis werd het (vooral) autoverkeer sterk beperkt en daalde de luchtvervuiling sterk, zo blijkt uit onderzoek va de universiteit van Innsbruck (Oost.). Inmiddels is dat verkeer overal welhaast weer op het oude niveau en daarmee de luchtvervuiling.
“We zagen een aanzienlijke grotere afname van luchtvervuilers dan van kooldioxide, bijvoorbeeld”, zegt Thomas Karl. Diverse onderzoeken het afgelopen jaar gaven een soms tegengesteld beeld doordat de invloed van het weer niet was meegewogen of doordat de uitstootgegevens niet goed te vergelijken waren, stelt het persbericht. De onderzoekers in Innsbruck zouden het beter gedaan hebben.
Hun studie bevestigde de veronderstellingen in eerder onderzoek. Thomas: “Een afname van stikstofoxiden en andere vervuilende stoffen als gevolg van het afgenomen verkeer was sterker dan voorheen verondersteld. Ook vonden we dat het deel van stikstofoxiden van het verkeer hoger is dan eerder aangenomen, terwijl het aandeel dat afkomstig is van energieopwekking lager is.” Dat zou toe te schrijven zijn aan het EU-streven naar schonere verbrandingstechnieken. Thomas schat dat meer dan 90% van de stikstofoxiden afkomstig is van gemotoriseerd verkeer.

Emissiemodellen

In stedelijke gebieden in Europa worden de drempels voor stikstofoxiden en andere polluenten regelmatig overschreden. Vaak is lastig te achterhalen waar die vervuilende stoffen vandaan komen. Tot voor kort werden daarbij de uitkomsten van labtests als uitgangspunt genomen, maar de uitstoot van een auto of een verwarmingstoestel wordt door vele factoren bepaald, zodat de emissies in werkelijkheid heel anders (vaak veel hoger) zijn.

Schattingen van emissies leunen sterk op rekenmodellen die, uiteraard, gebaat zijn bij nauwkeurige emissiegegevens. Tot nu toe zou het niet goed mogelijk zijn geweest een goede schatting van de luchtvervuiling in een bepaald gebied te bepalen aan de hand van die modellen. Thomas en de zijnen zouden een manier te hebben ontwikkeld, de zogeheten wervelstroomco-variantiemethode, die op basis van luchtsamenstelling en wind de vervuiling in de atmosfeer ter plaatse bepaalt.

Bron: phys.org

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.