“Rekeningrijden beste manier om auto’s en hun emissies te temmen”

Alexander Bigazzi: rekeningrijden beste manier om emissies auto te verminderen

Alexander Bigazzi

Een auto wordt in het rijke westen gezien als eerste levensbe-hoefte. Het ding wordt dan ook wel aangeduid als heilige koe. Mensen zijn, daarnaar gevraagd, zeer begaan met het milieu en beducht voor de aardopwarming, maar als hun gevraagd wordt de auto te laten staan of weg te doen dan zijn ze niet thuis. Rekeningrijden is een effectieve manier om die heilige koe en haar dampen in te dammen. Dat zeg ik niet, maar heeft Alexander Bigazzi van de universiteit van Californië in Berkeley uitgevogeld.
Bigazzi c.s. baseren hun uitspraak op een analyse van honderden onderzoeken naar de effecten van maatregelen op dit terrein zoals snelheidsbeperking, voorkeursstroken, autodelen en uiteraard ook rekeningrijden, 22 in het totaal. De auto verbieden was kennelijk geen optie. De beste resultaten (lagere emissies) werden bereikt met rekeningrijden en milieuzones. Er zijn maatregelen die mogelijk interessant zijn, maar waarvan weinig praktijkgegevens bestaan.

Het effect op het milieu (en klimaat) wordt vooral bereikt doordat mensen minder gaan rijden. Dat heeft dan weer als gevolg dat er minder verkeersopstoppingen zijn, waardoor de vervuiling per kilometer daalt. Milieuzones bevorderen de verkoop van minder vuile auto’s of van minder milieubelastende brandstoffen.

Of dat in de praktijk ook zo uitkomst zal moeten worden bewezen op grote schaal en niet op kleine trajecten. Bigazzi: “Honderden steden in Europa hebben een manier om verkeersopstoppingen te verminderen of milieuzones en daardoor is de doorstroming en luchtkwaliteit verbeterd. In Amerika is dat veel minder het geval.” Dat lijkt me toch een bewijs? Alle kleine beetjes helpen tegen de autoplaag.

Bron: EurekAlert

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.