Een bacterie die op Mars kan leven (?)

kombucha

Een fles paddenstoelenthee (afb: wijnspijs.nl)

Kombucha is een soort theedrank die goed voor de spijsvertering zou zijn. Die wordt bereid met bacteriën en schimmels in gesuikerde thee, zeg maar paddenstoelenthee. Daarin schijnen onderzoekers een bacterie ontdekt te hebben die op Mars zou kunnen overleven.
“Het leven schijnt altijd wel een weg te vinden”, zegt de filmfiguur Ian Malcolm in Jurassic Park. De Komagataeibacter oboediens-bacterie zou zo’n ‘padvinder’ zijn. Onderzoekers hadden in 2014 kombucha-kweken naar het internationale ruimtestation gestuurd. Het idee was te bekijken hoe het leven daarin zich zou houden in omstandigheden die lijken op die op Mars. Die hebben zo’n anderhalf jaar buiten het ruimtestation gehangen. Vervolgens is wat daarvan overbleef naar de aarde teruggestuurd en nog eens tweeënhalf jaar op kweek gezet.
Het bleek dat de micro-organismen in de paddenstoelthee dat niet goed is bevallen, maar daarop was (dus) de Komagataeibacter oboediens de grote uitzondering. Dat komt misschien door de cellulose die ze produceren, speculeren de onderzoekers. Dat zou een teken zijn van ‘buitenaards’ leven. Cellulose zou als beschermingsmateriaal kunnen dienen om biomateriaal te kweken op plaatsen zoals Mars, dat zou moeten dienen als voedsel voor de mensen die trek hebben om naar Mars te verhuizen.

Het werk van de in hoofdzaak Braziliaanse onderzoekers in het project Biomex (nee, dat is geen schoonmaakmiddel; as) zou niet bij dit behaalde resultaat stoppen. Ze werken aan het, in feite, bewoonbaar maken van planeten voor aardse immigranten. Dan hebben ze, vrees ik, nog een lange weg te gaan. Zo lijken bacteriën ook in de ruimte antibioticaresistentie te kunnen ontwikkelen en waarom ook niet?

Bron: Futura-Sciences