Wat als je ‘slimme’ apparaten niet meer worden bijgehouden?

Apple-dinkskes

Hoe lang moeten elektronische systemen worden onderhouden?

Apple is daar goed in. Na een jaar of vijf, zes wordt het besturings systeem van je MacBook  niet meer bijgewerkt en daarmee worden ook de toepassingen op die computer niet meer bijgehouden, zodat het nog prima werkende apparaat steeds nuttelozer wordt. Hetzelfde staat al die zogenaamd ‘slimme’ apparatuur te wachten zoals de van afstand bestuurde sloten, je ‘slimme’ horloge, je bijdehante verlichting. Als die niet meer ondersteund wordt dan verworden die in feite tot (elektronisch) afval. Dat is een bewuste strategie van een kapitalistisch bedrijf. Van de wind kunnen ze niet leven (behalve windmolenbedrijven dan).  Wat gaan we daaraan doen?
Hoe lang moeten bedrijven hun ‘slimme’, elektronische producten blijven ondersteunen. Volgens de Duitse advocaat Hendrik Heymel geldt allereerst de klassieke garantietermijn van twee jaar, maar dat kan natuurlijk ook langer zijn. Wat verwacht een verbruiker? “Het is moeilijk vast te stellen hoe lang die ondersteuning moet zijn voor programma’s en wolkoplossingen. Bij twijfel bepaalt de rechter.”
Volgens Dietlinde Bleh van de Duitse consumentenorganisatie VZBV is de ondersteuningsplicht van een product nergens vastgelegd. “Dat is grote onzekere factor voor de koper.” Daar zou de wetgever iets aan moeten veranderen, vindt ze. Die ondersteuningsplicht zou gekoppeld kunnen worden aan de levensduur van een product. Ook zou het risico voor de gebruiker een rol moeten spelen. “Het is wel wat anders als het om ondersteuning van een banktoepassing gaat of van een videospel. Ik ben benieuwd hoe dat zich ontwikkelt.”

Gevaarlijk

Als de softewareondersteuning ophoudt, dan is dat niet alleen ergerlijk, maar kan ook gevaarlijk zijn voor, bijvoorbeeld je thuisnetwerk als je daar allerlei ‘slimme’en/of elektronische systemen aan hebt gekoppeld zoals keukenapparatuur, camera’s of de verlichting. Als die niet meer onderhouden systemen aan het wereldwijde net blijven gekoppeld dan vormen ze een risicofactor. Niet onderhouden betekent ook dat lekken in de veiligheid niet meer worden gedicht. Dan kan zelfs een niet bijgehouden verlichtingssysteem verworden tot een open deur in je thuisnetwerk.
Volgens Heymel moet de producent zo’n lek binnen de garantietermijn dichten en zou die moeten opdraaien voor de schade, maar hoe groot is de schade van het stelen voor persoonsgegevens van een particulier? Het gaat natuurlijk helemaal mis als een bedrijf failliet gaat.

Bedrijven geven zelden een ondersteuningsgarantie. Samsung is een van de weinige die dat wel doen, maar komt voor zijn (dure) Galaxys niet verder dan vier jaar terwijl zo’n duur apparaat een veel langere levensduur heeft. De meeste bedrijven willen die niet afgeven omdat ze die dan nog moet nakomen ook.
Het zou al heel wat zijn al apparatuur makkelijker aanpasbaar zouden zijn, waarbij bepaalde vitale onderdelen kunnen worden vervangen. De trend is echter tegengesteld. Dat vermaledijde Apple maakt het de gebruiker steeds moeilijker of zelfs onmogelijk om vitale onderdelen zoals bij een computer processor of harde schijf te vervangen. Dat geldt ongetwijfeld voor de meeste fabrikanten en producten maar met Apple heb ik (die slechte) ervaring.

Bron: der Spiegel

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.