Coronauitbraak toont de schade die de mens veroorzaakt

M40 tijdens coronaspits

De normaal afgeladen M40 in Engeland tijdens een ‘coronaspits’ (afb: univ. van Warwick)

Het is natuurlijk al meer gemeld dat de coronauitbraak ook goed kanten heeft. Vooral het milieu vaart er wel bij en de dierenwereld. Ons (’s mensen) gedrag zorgt voor een hoop ongerief, niet in de laatste plaats de manier waarop we het nodig vinden ons te vervoeren. Rob Lillywhite van de universiteit van Warwick (Eng) heeft eens ge├»nventariseerd welke invloed de coronauitbraak heeft op onze omgeving (en dat valt niet mee). De grote vraag is natuurlijk wat er in de ‘nieuwe normale wereld’ zal gebeuren…
De ‘opsluiting’ heeft over de hele wereld grote gevolgen, dus ook aan de andere kant van de Noordzee. Ook daar heeft men, normaal (?) gesproken, te maken met overvolle wegen en de viezigheid die daarmee gepaard gaat. Het aantal voertuigen op de weg is in het Verenigd Koninkrijk de laatste drie weken echter drastisch verminderd (zo’n 73%). Dat heeft alleen maar positieve dingen opgeleverd: minder herrie, minder vervuiling en hoogstwaarschijnlijk ook minder verkeersslachtoffers (zeg ik; as).
De Engelse gezondheidsorganisatie Public Health acht luchtvervuiling de grootste bedreiging van de volksgezondheid in het VK met jaarlijks 28 000 tot 36 000 doden. Die vervuiling zou ook (mede) oorzaak zijn van hart- en vaatziekten, van beroertes, ademhalingsproblemen, longkanker en astma als gevolg van langdurige blootstelling. De gevaarlijkste bestanddelen zijn stikstofdioxide en fijnstof, voor belangrijk deel afkomstig van verbrandingsmotoren. Bovendien zou luchtvervuiling de ernst van een virusuitbraak versterken.
Sinds de opsluiting is de luchtvervuiling aanzienlijk verminderd. Onderzoekers van de universiteit van York hebben duidelijk lagere waarden gemeten van concentraties stikstofdioxide en fijnstof in de meeste grote steden in het VK. Een andere consequentie van de coronauitbraak is dat de kooldioxideuitstoot in het VK dit jaar met waarschijnlijk 5% zal teruglopen. Dat is niet eerder vertoond.
Er wordt op het ogenblik vooral geteld hoeveel mensen er overlijden door het coronavirus, maar de uitbraak zou ook wel eens doden hebben voorkomen. Minder slachtoffers door luchtvervuiling en hoogstwaarschijnlijk minder verkeersslachtoffers (zegt Lillywhite) zouden daar wel eens tegen kunnen opwegen.

Minder herrie

Naast een vermindering van luchtvervuiling en de uitstoot van broeikasgassen is het ook een stuk rustiger geworden door minder verkeer. Verkeersherrie is volgens het Europese Milieuagentschap een groot probleem die het welzijn en de gezondheid van miljoenen Europeanen aantast.

Het is erg moeilijk de gevolgen te kwantificeren voor gezondheid en welbevinden van minder verkeersherrie, maar iedereen die in de buurt van grote doorgaande of snelwegen woont zal die herrie missen als kiespijn.
Ook de natuur geniet mee. Steeds meer wild laat zich zien op plaatsen waar voorheen de mens en zijn machines de toon zetten.
Het lijkt ook wel of meer mensen de voordelen van lopen en fietsen weer hebben gevonden, al was het maar als een vorm van lichaamsbeweging die je in/op een motorvoertuig hoegenaamd mist (vandaar ook al die sportscholen). We hebben gezien hoe het kan, maar zullen we er ook van leren?

Bron: Alpha Galileo

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.